Sociala orsaker får föräldrar att välja svensk skola
Många tvåspråkiga familjer och även allt fler helt finskspråkiga familjer väljer att sätta sina barn i det svenskspråkiga daghemmet och skolan i Tammerfors, trots att miljön nästan är enspråkigt finsk.
– Både för de svensk- och finskspråkiga familjerna är språket helt klart den största orsaken. Det har också tidigare undersökningar visat, säger forskaren Zea Kingelin-Orrenmaa. Forskningen är en del av projektet Tvåspråkigheten och det mångkulturella samhället, som finansieras av Svenska Litteratursällskapet.
Kingelin-Orrenmaas utredning pekar ändå på att sociala orsaker är nästan lika betydelsefulla som de språkliga. Till dem hör bland annat att barnet utvecklar sociala färdigheter och blir mer tolerant i en flerspråkig miljö.
Däremot var instrumentella orsaker, som bättre möjligheter till studieplats och jobb, mindre viktiga för föräldrarna.
– Man tror ofta att finskspråkiga ser det som ett mål men det visade sig att de instrumentella orsakerna inte var lika viktiga som de sociala.
Språket i rörelse
Som bäst håller Kingelin-Orrenmaa på med en doktorsavhandling där hon granskar det svenska i Tammerfors ur en språksociologisk synvinkel. I avhandlingen försöker hon klarlägga vad som kännetecknar svenskspråkiga institutioner och gemenskaper som språkliga miljöer i Tammerfors och vad som kännetecknar individerna.
– Det handlar i korthet om vem som söker sig till gemenskapen och varför. Det finns många inflyttare och finskspråkiga också som söker sig till det svenska.
Enligt Kingelin-Orrenmaa är det för tidigt att säga något om slutsatserna i avhandlingen. Det som ändå klart är specifikt för Tammerfors är att kring 30 procent av eleverna i SST kommer från kranskommuner som Ylöjärvi, Kangasala, Pirkkala, Nokia, Lempäälä och Ackas.
– Språket är i rörelse över kommungränserna dagligen. Det är inte ovanligt att vissa elever har en skolväg på 40 kilometer åt ett håll.
Som universitetslärare vid fakulteten för språk, översättning och litteratur vid Tammerfors universitet har Kingelin-Orrenmaa också jobbat med att föra ut svenskan från universitetets sida och visa att det finns en vital tvåspråkighet i staden.
– Vi i har erbjudit våra studerande som läser svenska möjligheten att gå till finska skolor och hålla lektioner med program för de eleverna. Det har varit väldigt uppskattat och någonting vi kommer att fortsätta med. )