KSF Media får sin nya ledning
Martina Harms-Aalto och Susanna Ilmoni blir innehållsdirektörer på KSF Media. Fredrik Nars utses samtidigt till marknadsdirektör.
KSF Medias nya organisation tar form när bolagets styrelse har utnämnt den nya ledningen.
– KSF Media står inför stora utmaningar. Vi ska göra minst lika bra dagstidningar som nu, samtidigt som vi utvecklar nya produkter och tjänster. Detta kräver andra arbetssätt än de nuvarande, och ett nytt ledarskap. Planerna på omstruktureringar är så långt gångna att det nu är rätt tid att ta med dem som är tänkta att vara resultatansvariga i planeringen. Målsättningen är att hela organisationen kan presenteras i september, säger Barbro Teir, vd och ansvarig utgivare.
Martina Harms-Aalto, som närmast kommer från Helsingfors universitet, återvänder till mediebranschen som en av två innehållsdirektörer på KSF Media.
– Om man får vara med i en sådan brytningstid vi lever i just nu och skapa tidningar som är så viktiga för sina läsare som KSF-tidningarna är, så är man bara feg om man tackar nej. Men jag inbillar mig inte att det finns någon quick-fix eller trollstav, det behövs hårt och målmedvetet arbete för att hitta lösningar som läsarna både vill ha och vill betala för.
Harms-Aalto har en lång lista på saker hon vill utveckla.
– Jag vill att KSF-tidningarna också i framtiden ska förmedla nyheter, ge bakgrund och sammanhang i politik, kultur, samhällsutveckling och ekonomi. Men jag vill också att det vi gör, både i världen och i den egna byn, ska kännas angeläget och initierat, helst livsviktigt. Om vi vill bli lästa och omtalade så behöver vi föra en dialog med våra läsare, så att vi kan bli riktigt bra på deras liv och vardag.
HBL:s featurechef Susanna Ilmoni blir den andra direktören med planeringsansvar för de nya innehållsenheterna.
– Samtidigt som det känns pirrigt är det här en logisk fortsättning på mitt jobb under de senaste åren; att samarbeta över avdelnings- och tidningsgränser, att vässa innehållet oberoende av kanal, att göra relevant journalistik och leverera bra läsning. Jag älskar papperstidningen men är lika fascinerad av de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. Att det journalistiska uppdraget även bär med sig ett ekonomiskt ansvar ser jag inte som en motsättning, tvärtom.
Breddad produktpalett
KSF Medias chef för digitala medier Fredrik Nars blir marknadsdirektör, en ny post, för att inledningsvis bygga upp den nya försäljningsenheten.
– Det händer mycket spännande saker inom media och marknadskommunikation just nu och finlandssvenska medier måste hänga med och leverera, både till läsare och företag , för att klara sig i framtiden. Jag antar utmaningen. Det känns som om allt det jag lärt mig som marknadsförare, medieutvecklare och ledare i mina tidigare jobb kan användas nu.
Nars ser att de nuvarande säljmetoderna inte räcker till i det nya medieklimatet.
– Jag vill skapa ett team av proffs, som ser till KSF Media är det mediehus som läsare och företagskunder vill ha en relation med. Till våra företagskunder lovar jag att vi kommer att jobba mycket hårt för ge dem bästa möjliga resultat för deras marknadsföringspengar, vilket vi kommer att göra genom att bredda vår produktpalett med olika nya och kreativa lösningar.
Bolagets vice vd och HBL:s chefredaktör Jens Berg ansvarar för planeringen av den nya enheten för utgivningen och bolagets ekonomidirektör Klas Nyström för stödfunktionerna.
Tryckerifastigheten säljs
KSF Media har sålt sin tryckerifastighet i Mårtensdal till investeringsbolaget AB Sagax, som är specialiserat på affärsfastigheter.
– Vi och vår ägare har sedan länge konstaterat att vi varken har intresse av eller kunnande för att förvalta fastigheter, inte ens de utrymmen vi själva behöver. Efter den här affären återstår endast kontoret i Lovisa, säger ekonomidirektör Klas Nyström.
Var kommer HBL och BBL att tryckas nu?
– Vi har tecknat ett hyresavtal som innebär att vår verksamhet i Mårtensdal fortsätter såsom tidigare. Affären har ingenting att göra med hur vi tänker arrangera vår tryckning framöver. Vi har för närvarande en kostnadseffektiv tryckning i vårt eget tryckeri och ett gott samarbete med de övriga tryckerierna vi använder.