Näthandeln är en oskördad åker
Efter många lärorika år utomlands återvänder Kari Härkönen hem för att leda mediebolaget Sanomas e-tjänster. Enligt Härkönen är internet en guldgruva, bara man vet var man ska gräva.
London, Barcelona, Paris, Singapore, Helsingfors, Berlin och nu Helsingfors igen. Kari Härkönen, 33, har sett mycket av världen. Studier och arbete har lett den Helsingforsbördige mannen från en metropol till en annan. För en månad sedan flyttade han tillbaka till sin hemstad.
– Sanoma erbjöd mig jobb, och för en Finlands- och Helsingforsfantast som jag var det en bra tidpunkt att återvända hem.
- Ålder: 33 år.
- Bor: I Helsingfors.
- Familj: Sambo och ett barn.
- Gör: Utnämndes nyligen till chef för Sanoma Digital Finlands e-tjänster. Sanoma Digital Finland äger nätsidorna Huuto.net, MSO.fi, Hintaseuranta.fi, Sähkövertailu.fi och Keltainenpörssi.fi. Har tidigare fungerat som Finlandschef för nätbutiken Zalando.
- På sommaren: Fiskar abborre och gädda samt bygger en pizzaugn på sommarstugan. Trivs i naturen.
Efter att ha bott i Berlin och jobbat som nätbutiken Zalandos Finlandschef i nästan två år blir Härkönen från och med i dag chef för Sanoma Digital Finlands e-tjänster. I sitt nya jobb basar han över fem olika nätsidor, bland annat handelsplattformen Huuto.net.
Härkönen har en diger cv, med arbetserfarenhet från bland annat elektronikjätten Sony och bankvärlden. I och med tjänsten på Zalando har han insikt i näthandeln och han är ivrig inför sitt kommande uppdrag.
– Jag ser en väldig potential i Sanomas digitala utbud, och jag ser fram emot att få förvärva den potentialen.
Härkönen säger att han har ett mycket bra utgångsläge i sitt nya jobb. Han påpekar att många av Sanoma Digital Finlands e-tjänster för tillfället är störst eller näst störst på marknaden inom sina verksamhetsområden.
Ut i stora världen
Kari Härkönen ger ett betänksamt intryck av sig själv. Han funderar länge innan han svarar på en fråga och tar en kaffeklunk mellan varven. Trots sin lugna habitus har han lätt för att le.
Härkönen beskriver sig som en helt vanlig man från Helsingfors. Borta bra men hemma bäst och så vidare. På sin fritid trivs han i naturen, och jakt och fiske är kära tidsfördriv för honom.
Trots en förkärlek för Finlands skogar och tusen sjöar ville Härkönen som ung ekonomistuderande snabbt utomlands. Efter att ha tagit en kandidatexamen i internationell handel vid Helsingfors handelshögskola flyttade han till London för att studera vidare.
– Jag har alltid velat komma utomlands för att se och lära. Internationalitet intresserar mig.
Med en färsk magisterexamen på fickan tecknade Härkönen ett två år långt kontrakt med elektronikjätten Sony. Det första året jobbade han i London, det andra i Barcelona. Dessutom blev han kvar i Barcelona och jobbade för Sony ytterligare några år. Sedan dess har hans färd gått via fortsatta studier i Paris och Singapore till anställningar på konsultföretaget McKinsey i Helsingfors och Zalando i Berlin.
– Varje gång man byter land och åker till ett nytt ställe måste man göra ett stort arbete för att förstå infrastrukturen och kulturen där och få nya vänner. Jag upplever att jag lärt mig mycket när jag fått åka ut och göra misstag.
Framtidens melodi
När samtalet går över till näthandel blir Härkönen varm i kläderna. Engelska facktermer avlöser varandra när han talar. Det här är helt tydligt Härkönens specialområde.
– Näthandeln är framtiden, eller rättare sagt nutiden.
Härkönen skjuter bestämt ner några allmänna uppfattningar om näthandeln.
– Under näthandelns första tid var priset den viktigaste faktorn för kunden. Så är det inte längre. Nu för tiden är den största fördelen behändigheten. Jag själv köper kläder i nätbutiker eftersom jag inte gillar att shoppa.
– Det är klart att man kan erbjuda service även på internet. Till exempel beträffande klädstorlekar kan man erbjuda kunden information hur han eller hon själv kan ta sina mått. Man kan också sätta plagget på en modell och berätta modellens mått för kunden.
Många möjligheter
Trots en stark tro på näthandelns fördelar tonar Härkönen ner spekulationerna kring varuhusens undergång. Han menar att konsumenterna ofta vill bekanta sig med olika produkter genom att röra och testa dem. Han känner till diskussionen om kunder som provar klädesplagg i varuhus för att sedan köpa dem på nätet, men påpekar att många affärer i dagsläget har både en traditionell butik och en nätbutik.
Att handeln på internet kommer att växa i framtiden står klart för Härkönen. Han ser det som en naturlig utveckling.
– Näthandeln går ut på att lösa konsumentens problem och göra konsumentens liv lättare. Det här är helt vanlig business, som vad som helst annat.
I sitt nya jobb har Härkönen möjlighet att utveckla några av Finlands ledande handelstjänster på nätet. Fokus ligger främst på den inhemska marknaden, som Härkönen beskriver som lovande och trygg. Utländska aktörer har tills vidare inte fått fotfäste i Finland.
– Näthandeln i Finland har väldigt många möjligheter och alla har inte utnyttjats. Jag tror att nya spelöppningar är att vänta från Sanoma.
Mer säger Kari Härkönen inte. Han bara ler.