"Straffa inte dem som försöker komma upp"
Joel Roos lever i två tidszoner – en europeisk och en amerikansk. Sova, det hinner han göra när det nya möbelföretaget öppnar i 30 olika länder i höst.
– Det är svårt att tämja en entreprenör. Jag är van att ha visionen, strategin och pusha den. Men nu förändras det, nu finns det någon annan som säger att så här du ska göra. Och det är kanske svårt att anpassa sig till. Men man lär sig.
Sedan juni basar Joel Roos för det kreativa på det nya möbelmärket Hem. Men det är inte länge sedan han grundade möbelföretaget One Nordic, som nyligen köptes upp av amerikanska Fab. Enligt uppgift gick köpesumman på tiotals miljoner euro.
- Ålder: 36
- Familj: Singel.
- Bor: I Helsingfors, men är ofta i Stockholm och Berlin.
- Bakgrund: Hanken och juridiska fakulteten i Helsingfors. Studier vid University of Chicago Law School.
- Gör: Executive Vice President för möbelsajten Hem. Tidigare med och grundade möbelsajten One Nordic, som såldes till amerikanska Fab för tiotals miljoner euro.
- På sommaren: I år blir det inte så mycket semester, men vissa traditioner måste man hålla fast vid – som den årliga turen till Björneborg med kompisarna med golf, god mat, bastu och tur i det lokala nattlivet. Och kanske en natt på stugan i Porkala?
- Kuriosa: När Joel Roos studerade i Chichago var USA:s president Barack Obama lektor vid universitetet. – Jag har sett honom lyfta tyngder på gymmet omringad av secret service-agenter. Joel Roos har också gjort kampanj för Obama i Iowa.
I oktober är han med när Fab lanserar Hem, som spinner vidare på samma designidéer som One Nordic. De engagerar stjärnskott som designar föremål för varumärket och satsar på möbler som är lätta att packa och skicka.
– En av våra uppgifter är att föra nordisk design ut i världen. Vårt första mejl gick ut till 12 miljoner människor, så vi har nu en fullständigt annan plattform för det här budskapet. Min tanke är att försöka hitta pärlorna och ge dem en möjlighet att synas utomlands.
Hittills är den enda finländaren som designar för Hem Mikko Halonen. Finländarna blir fler, lovar Roos. One Nordic har sålt Halonens hylla som heter Verso.
– Av någon anledning finns det ett glapp efter Harri Koskinen, en brist på unga talanger med passion. Det är en sak att vara nöjd med att designa och ha små projekt. Det är en annan sak att säga jag vill ut i världen, och att tänka kommersiellt. Du måste se design så här: Vill du skapa konst? Fantastiskt! Eller vill du skapa kommersiell design som säljer? Det här valet måste du göra i något skede. Du kan inte vara någonstans där mitt emellan.
Det här är svenskarna och danskarna bättre på. Roos ger sin kollega och tillika svensken Petrus Palmér som exempel. Honom träffade Roos när han jobbade i familjeföretaget Skanno. Då var Palmér ung och okänd.
– Han var orädd och gick direkt till designföretagen i Finland för att presentera sig själv och sedan vidare till nästa land.
Så fungerar det inte här, menar Roos.
Fyra gånger nej
Det var på påskfredagen som Joel Roos satte sig ned vid förhandlingsbordet med den amerikanska webbutiken Fab, som det överraskande budet kom. De ville inte investera i One Nordic – utan köpa upp dem. Beslutet var inte lätt.
– Jag tackade nej fyra gånger.
Men det var till slut möjligheten till att få en global plattform och därmed hjälp med det logistiska, som fick Joel Roos att mjukna.
– Logistiken var ju det tyngsta, jag och den andra ägaren Stefan Mahlberg satt ofta och packade varor om kvällarna.
Att Fab intresserade sig för ett litet finskt företag beror enligt Joel Roos på att de saknade en pusselbit.
– I oss fick de en designledning av världsklass. Fab har haft ganska tuffa tider. 2012 började man med egen design. Den var inte tillräckligt bra. De fick det de behövde av oss för att skapa ett trovärdigt varumärke.
Att föra One Nordic till framgång har många gånger varit en pärs, precis som det är för många andra unga företagare i Finland. Alla klarar det inte ända i mål.
– Jag avskyr att man i det här landet inte förstår hur tufft det är för unga nya företagare. Man talar om en sänkning av samfundsskatterna, men det gör detsamma för unga entreprenörer när företaget gör förlust och de nätt och jämnt kan skrapa ihop pengar.
Joel Roos föreslår liberalare regler för nya företag under en viss omsättning. Till exempel att det ska bli lättare att säga upp personal.
– Man får inte straffa företag som försöker komma upp. Man måste låta dem andas.
Argumentet om att bolagen då håller sig under den här tröskeln biter inte på honom.
– Den här typens entreprenörer är så drivna att de ändå vill vidare.
Han har många gånger sett energin och passionen drivas ur ett uppstartsföretag.
– Du börjar gå ut mot burnout-stadiet där du bara försöker hitta pengar för att betala dina anställda och dina kostnader. Då har du effektivt dödat glöden hos den här entreprenören.
I barnskor
Från det senaste året med One Nordic har han intressanta erfarenheter av hur svårt det är att hitta extern finansiering från fonder och businessänglar i Finland. Nu rör sig Hem i en helt annan liga med investerare som Skype-grundaren Niklas Zennström, kinesiska Tencent, amerikanska Andreessen Horowitz och Hollywood-stjärnan AshtonKutchers fond.
– Utvecklingscentret för teknologi och innovationer Tekes har jag full respekt för, men de finska fonderna tänker mest bokslut. Men det är inte så man investerar utomlands, du tittar på teamet. Har de här människorna kapacitet att bli världsledande i sitt segment? De finska investerarna borde gå mera på magkänsla, det är det som krävs.