"Varuhusen borde ta efter rederierna"
Nedskärningar och minusresultat. Handelsbranschen genomgår just nu en stor kris. För att klara sig i konkurrensen måste varuhusen satsa på upplevelser, säger experter.
– Köpkraften har minskat två år i rad och fortsätter göra det nästa år. Det råder en allmän krismedvetenhet och konsumenterna är försiktiga och sparar på grund av det ekonomiska läget, säger Juhani Pekkala, vd för Finsk Handel.
Det är två av delorsakerna till att det går så dåligt för handelsbranschen just nu. En tredje är de internationella nätbutikernas intåg på marknaden.
– Handeln har helt klart inte klarat av att hålla sig à jour. I stället kommunicerar den om erbjudanden, säger Ville Tolvanen, företagare och konsult inom det digitala.
-
KESKO
Keskos resultat
före skatter sjönk från året innan. Koncernens lönsamhet minskade speciellt på grund av en nedgång i försäljningen av konsumtionsvaror samt Anttilas negativa resultat. I våras beslöt man att stänga åtta Anttila- och fyra Kodin 1-varuhus. Dessutom krymper man mängden arbetstagare med 200 årsverken. Koncernen gör också om elektronikkedjan Musta Pörssi till en nätbutik. Vinsten före skatt var 71,4 miljoner euro i april–juni, jämfört med 77,2 miljoner året innan. Effektiviseringen och den ökande järnhandeln inverkade däremot positivt på resultatet. - STOCKMANN Varuhuskoncernen Stockmann varnar för att årets resultat blir sämre än väntat. Koncernen presenterar sin delårsrapport den 13 augusti. I juni var försäljningssiffrorna fortsättningsvis dåliga. Omsättningen sjönk nästan 8 procent från maj. Sämst gick det för Stockmann i Finland där varuhuskedjans försäljning rasade med 10 procent och modekedjornas med 9 procent. Efter att Stockmann avslutade sina samarbetsförhandlingar i början av juni sades 110 personer upp. Stockmann lägger för tillfället om sin strategi under ledning av styrelsemedlemmen Kjell Sundström. Han lämnade tjänsten som skattmästare för Stiftelsen för Åbo Akademi för uppdraget.
-
S-Gruppen SOK avslutade under sommaren sina samarbetsförhandlingar och sade upp 24. Tidigare i år meddelade Sokos att man minskar sitt utbud och fokuserar på mode, kosmetika och heminredning. Försäljningen av sportredskap, barnkläder, leksaker och hemelektronik flyttar till Prisma-varuhusen. I höst inleder Sokos sitt samarbete med den brittiska affärskedjan Marks & Spencer medan den nordiska sportartikelkedjan XXL öppnar en affär vid Prisma i Östra Centrum. Marks & Spencer och S-gruppen öppnar också en finsk nätbutik 2015.
Toppjobb i rotation - Stockmanns vd Hannu Penttilä går i pension och byts ut vid årsskiftet medan chefen för varuhusgruppen Maisa Romanainen redan har lämnat koncernen för ett jobb hos VR.
- Kesko får en ny koncernchef vid årsskiftet när Mikko Helander efterträder Matti Halmesmäki som går i pension. Helander är nu vd för Metsä Board.
- I slutet av fjolåret blev Taavi Heikkilä ny koncernchef för SOK. Den förra chefen Kuisma Niemelä avgick några månader tidigare. Innan var Heikkilä vd för andelslaget Hämenmaa.
Hans poäng är att varuhusen annonserar om bananer till specialpris varje dag när det kunderna vill ha är upplevelser när de handlar. Dessutom vinner nätbutiker som Zalando terräng med sitt enorma utbud. Ville Tolvanen tror på en hybrid där näthandel, konsumenter och kvartersbutiker ingår. Varuhusen kunde bli mera som ett showroom där du kan beställa hem eller köpa varan direkt.
Ville Tolvanen pekar ut några problem hos de stora handelsaktörerna. Ett exempel är Keskos bonuskort.
– Var finns kundens plats hos Kesko? De drar inte nytta av Plussa-programmet, som inte har en framträdande plats och är bundet till de olika kedjorna. Du straffas också i kassan om du inte har med dig ditt bonuskort.
Även Stockmann får sig en känga.
– Konceptutvecklingen har stannat av. Jag tror att Stockmann har förlorat sitt grepp om stadsborna. Det finns små matbutiker som är bättre än Delikatessen, och andra butiker med bättre klädutbud. I dag är nätbutikerna helt enkelt bättre. Men här i Finland tror vi fortfarande att shopping är att kunna plocka upp en vara. De stora varuhusen är väldigt passiva och har inte lyssnat på vad kunderna vill på väldigt länge. Och inom handeln har man trott att det räcker att ha en dålig webbutik för att klara sig.
Mer makt
Det finns också kedjor som gör saker rätt, säger Ville Tolvanen, titta på Verkkokauppa och Apple.
– Hos dem kan du se hur många exemplar av varan som finns i butik. Det är att ge konsumenten mera makt.
Enligt Ville Tolvanen hungrar konsumenterna efter upplevelser. En sådan upplevelse kunde vara ett "Legoland" i en Prisma-butik där barnen får leka fritt samtidigt som bitarna är till salu. Eller en "Nike-klinik" för löparsugna.
– Du måste känna att du blir omhuldad och betjänad.
Stockmann får ros för sitt samarbete med Starbucks i Helsingfors.
– Jag tror på dylika fusioner som till exempel att blanda bokaffär med kafé. Stockmann fick unga kunder till sin bokhandel och Starbucks fick den bästa försäljningsplatsen.
Nya chefer
Stockmann håller för tillfället på att lägga om sin strategi samtidigt som man söker efter en efterträdare till vd:n Hannu Penttilä som går i pension. Styrelseordförande Kaj-Gustaf Bergh vill varken kommentera rekryteringen eller strategiarbetet. I juni presenterade koncernen svaga försäljningssiffror.
Han tror inte att problemen beror på brist på visioner från varuhusens sida.
– Man förnyar sig kontinuerligt.
Ville Tolvanen hoppas på att Stockmann rekryterar vd:n från till exempel rederibranschen, som enligt honom kan det här med upplevelser.
– Rederierna har gjort det redan i tio år, medan handeln fortfarande måste lära sig det.