Polisen besvarar kritiken
Helsingforspolisens uttalande om ogrundade våldtäktsanmälningar har väckt diskussion om hur polisen borde kommunicera. Byråkratspråk fungerar inte på sociala medier, lyder förklaringen.
Helsingforspolisen uttalade sig i går på Facebook om att ogrundade polisanmälningar har blivit ett växande problem. Kommentaren har väckt starka känslor både på grund av sin ton och för att det kan tolkas som att man skuldbelägger våldtäktsoffer.
På tisdagsmorgonen förklarar polisen sig i ett nytt inlägg.
– Alla råkar ut för överdrifter i sin alkoholanvändning, men det är aldrig acceptabelt att utnyttja en berusad person, skriver polisen.
Tanken var inte att skämta, utan att väcka människors uppmärksamhet genom att använda ett språk som är riktat till målgruppen.
– Det är så klart beklagligt att människor har missförstått. Att använda ett vardagligt språk kan vara problematiskt. Men samtidigt har vi märkt att människor inte noterar ett meddelande som är skrivet på byråkratspråk, säger Jukka Matilainen på Helsingforspolisens kommunikationsavdelning.
Polisstyrelsen har gjort upp allmänna riktlinjer för sociala medier, men det är kommunikationsavdelningen tillsammans med nätpoliserna som sköter kommuniceringen. Enligt Matilainen kommer initiativet och idéerna för inlägg oftast från fältet och utredningen, så också i gårdagens kommentar.
– Sociala medier är allt viktigare för oss. Vi har till exempel märkt att det är möjligt att påverka människors beteende den vägen. När vi i somras uttalade oss om att polisen övervakar ungas alkoholkonsumtion på stan märkte man en klar nedgång i statistiken, säger Matilainen.
Liisa Haapanen, överinspektör på Polisstyrelsen, bekräftar att sociala mediernas betydelse för polisen ökar.
– På sociala medier är det enklare att nå människor. Där kan man snabbt lyfta upp frågor till diskussion. Det är också en genuint interaktiv kanal, via vilken vi får mycket respons, säger hon.