Flög över krigszon för att spara pengar
Finnair har inte åkt över det mest utsatta området i östra Ukraina sedan april men nog över västra Ukraina. Flygbolagen väljer själva vilka rutter de flyger och hur stora risker de vågar ta.
Ukraina hade redan innan olyckan utfärdat ett flygförbud i luftrummet ovanför Krimområdet, men endast upp till en viss höjd. All flygtrafik var förbjuden ända upp till 32 000 fot, det vill säga 9 750 meter. Det malaysiska flygplanet flög 300 meter ovanför begränsningen och gjorde därmed inget fel.
Pekka Henttu är luftfartsdirektör på Trafi, som övervakar det finländska luftrummet. Enligt honom skulle även de finländska flygbolagen fått åka på samma rutt.
– Flygförbud kan endast beordras av den myndighet som övervakar flygrummet och enligt Ukraina fick flyg åka över området på högre höjd. Det finska flygrummet bestäms av Finland och det ukrainska flygrummet bestäms av Ukraina. Men rekommendationer kan ges internationell av till exempel Eurocontrol som kordinerar 40 länders flygtrafik, säger Henttu.
Enligt Henttu är det möjligt att det malaysiska flygplanet tog en riskabel rutt för att hålla nere kostnaderna. När allt kommer omkring är det fråga om riskhantering.
– Alla flygbolag flyger den kortaste möjliga rutten, med hänsyn till väder och vind. Frångår ett flygbolag den kortaste rutten måste de motivera omvägen med vilka tilläggskostnader som uppstår i relation med säkerhetsfördelar, säger Henttu.
Efter flygplanskraschen har Ukraina helt stängt luftrummet i östra Ukraina.
Finnair klantade sig
Kort efter att det malaysiska flygplanet kraschade i Ukraina meddelade Finnair på Twitter att de inte flyger över ukrainskt flygterritorium. Det dröjde inte länge förrän det avslöjades att uttalandet inte stämde. Kommunikationschef Aku Varamäki på Finnair skyller på dålig intern kommunikation.
– Vi beklagar att Finnair gick ut med fel information. Det är ett mänskligt fel som beror på ett missförstånd. Det vi menade var att vi inte flyger där det malaysiska flygplanet sköts ner, säger Varamäki.
Under två dagar kommer Finnair inte alls att flyga över Ukraina. Därefter kommer de att bedöma riskerna avgöra om västra Ukraina är tillräckligt säkert.
– Det kommer inte att innebära några stora förseningar för Finnairs flyg, säger Varamäki.Bakgrund
- Turkiet: Antalaya, Bodrum, Dalaman, Gazipasa
- Jordanien: Agaba
- Grekland: Chania, Heraklion, Kavala, Kos, Preveza, Rhodos, Santorini, Skiathos, Zakinthos
- Polen: Kraków
- Israel: Tel Aviv
- Cypern: Paphos
- Rumänien: Varna
Att göra om rutter är inget som görs i en handvändning. Eurocontrol har tillsatt en krishanteringsgrupp som styr om trafiken som annars skulle åka över riskzonen.
Pekka Henttu på Trafi påminner om att Ukraina inte är det enda krisdrabbade området. Det finns likadana områden på annat håll som av politiska skäl är osäkra att flyga över.
Finnair säger att de inte har rutter som går över vare sig Irak eller Syrien och att de inte anser sig behöva undvika Israels luftrum. Om läget förvärras omvärderar de beslutet.