Svårt för frisörerna göra lönsamma klipp
Många salonger har tvingats stänga och de som kämpar vidare måste försvara de allt högre priserna. – Ingen som betalar skatt kan klippa för tio euro. Det hoppas jag att alla förstår, säger branschorganisationens ordförande Monica Paavolainen.
Barberaren Bror Bäckström har haft frisörsalong sedan 1959 och upplevt de flesta vändningarna inom branschen. Nu ser han tre stora orosmoln: de höga priserna som skrämmer i väg kunderna, den gråa marknaden och frisörutbildningen som enligt honom är för kort och inte av särskilt hög kvalitet.
– Det finns inte jobb åt alla som utexamineras, och de som har egen salong har inte koll på den ekonomiska biten, säger han.
Enligt Bäckström verkar det som om de unga inte förstår att de pengar som kommer in inte hamnar direkt i kassan. Det leder enligt honom till att en del mindre salonger fifflar för att hålla verksamheten lönsam.
Den gråa marknaden får hederliga salonger att verka dyra. Sedan mervärdesskatten höjdes till 24 procent i början av år 2012 har upp till tusen frisörer gått i konkurs.
Enligt Monica Paavilainen, ordförande för frisörernas branschorganisation Suomen Hiusyrittäjät, är skattesatsen ett problem men något som man måste leva med.
– En fjärdedel av priset på en klippning är skatt och det syns i priserna. Ingen som betalar skatt kan klippa för tio euro. Det hoppas jag att alla förstår, säger hon.
Nu kämpar företagarna dessutom med allt mer prismedvetna kunder.
– Till exempel i Salo syns recessionen tydligt. När Nokia slutade och många blev av med jobbet märktes det direkt i servicebranschen. Läget är mycket tufft, säger Paavilainen.
Färre besök
Demi Ramadani, 25, och Annika Tukiainen, 28, öppnade egen salong för två år sedan och har märkt att kunderna blivit sparsammare.
– De som tidigare gick en gång i månaden kommer mera sällan nu. De säger att de inte har råd att betala, säger Ramadani.
Enligt henne är problemet att kunderna inte förstår varför priset är så högt.
– Det är inte så att vi blir rika för att vi tar hundra euro, pengarna går till skatt, försäkring, pension, produkter ... Många mindre salonger går ihop för att klara utgifterna bättre eller så stänger de helt, säger hon.
Tidigare skickade branschorganisationen ut rekommendationspriser vilket var praktiskt för de mindre företagen och höll prisnivån i schack, men konkurrensverket förbjöd det.
Enligt Teresa Rachad, marknadsförings- och utvecklingschef på kedjan Salon Klipsi, skulle det vara bra om nya företagare fick någon form av riktlinjer för hur mycket man måste ta betalt för att det ska blir kvar något i handen. Det skulle göra prissättningen lättare och minska risken för konkurs och fiffel.
– De företag som inte betalar skatt och andra avgifter förvränger prisnivån och gör konkurrensen orättvis, säger Rachad.
Företagare eller anställd
Salong Klipsi har varit S-gruppens bonuspartner sedan 2001, vilket enligt Rachad dels lockar dem som är ute efter bonus, men också ger företaget trovärdighet.
– För oss har det fungerat bra. Vi kan erbjuda bra stamkundsförmåner, konsumenterna vet att de kan lita på oss och kommer tillbaka, säger hon.
Bror Bäckström är inte helt av samma åsikt.
– Jag är rädd för att de frisörer som går med på sådana avtal hamnar i knipa. Jag hyrde själv en stol på Stockmann för trettio år sedan och det var hemskt dålig business, säger Bäckström.
Också Demi Ramadani föredrar att organisera sin affärsverksamhet själv.
– Jag gillar närheten till kunderna mer än att jobba som på ett löpande band, säger hon.
Klipsis Teresa Rachad säger att unga nyutexaminerade gör klokt i att starta karriären hos en kedja för att undvika ekonomiska katastrofer.
– Frisörer har sällan en kundkrets från början och man kan räkna med minst två år utan vinst när man öppnar eget. För den som arbetar på en kedja är inkomsten garanterad, säger hon.
Monica Paavilainen säger precis som Bror Bäckström att yrkesskickligheten bland de nyutexaminerade är lägre än tidigare. Det beror enligt henne på skolornas sparkurer. Å andra sidan kan frisörerna numera utbilda sig till merkonomer med specialisering inom hårbranschen, vilket kan hjälpa en del att få ordning på bokföringen.