Högholmens lyckade pr-kupp
Nyfödda lejonungar, björnar som vaknar ur vinteride och ett vilset vildsvin som räddas av Sibbobor och får ett hem på Högholmen hör till den typen av nyheter som syns allt oftare på nyhetsplats.
– Högholmen har ganska effektivt lyckats sprida trevliga nyheter. Deras innehåll består av korta berättelser som är visuellt lockande, säger Jaakko Aspara som är professor i marknadsföring vid Aalto-universitetet.
Intressant innehåll, likt det som Högholmen skickar ut pressmeddelanden om och som blir till notiser i medierna, sprider sig snabbt i sociala medier, säger han. Mediernas notiser om Högholmen fungerar på samma sätt som det populära internetfenomenet kattvideor, som delas aktivt i sociala medier. Det som Högholmen sysslar med, är enligt Aspara, innehållsmarknadsföring. Det är trendigt för tillfället eftersom det, i jämförelse med till exempel tv-reklam, är billigare eller gratis.
Mari Lehmonen, informatör vid Högholmen, säger att djurparken satsat mera aktivt på det visuella, bilder och videor, sedan 2010. I Högholmens verksamhetsberättelse kan man också se hur djurparken ökat sin närvaro i medierna. I press, tv och radio nämndes Högholmen 800 gånger och i digitala medier 900 gånger under 2012. I fjol nämndes Högholmen nästan 1 000 gånger i traditionella medier och ungefär 1 200 gånger i digitala medier.
Medierna hakar på
HBL har publicerat elva notiser i tidningen och tolv webbnotiser på HBL.fi om Högholmens djur mellan januari och juni i år. Under samma tid publicerade Helsingin Sanomat sex notiser i tidningen och nio på webben med fyra videor på Hs.fi under samma tid. Svenska Yle har för sin del publicerat nio notiser på sin webbplats under det det senaste halvåret.
Innehållsmarknadsföring är ändå inte den perfekta lösningen för alla organisationer, enligt Jaakko Aspara. Risken finns att konsumenterna inte är intresserade av ett visst innehåll, tröttnar på det eller är kritiska till det.
Enligt Aspara har bilderna fått en allt större roll i tidningarna.
– Dessutom är traditionell naturfotografering av djur och natur den vanligaste formen av fotografering. Så i sig är det inget nytt.
Bland nyheterna om djur på HBL:s webbplats är det notiserna om vildsvinet som togs om hand av Sibbobor och de fyra snöleoparderna som föddes på Högholmen som delats mest på Facebook.
Djur fascinerar
Kerstin Uvnäs-Moberg, läkare och professor i fysiologi vid Svenska lantbruksuniversitetet i Uppsala i Sverige, säger att det finns ett medfött intresse för djur och natur hos människan.
– Djurungar väcker människors omvårdnadskänslor. Vi tycker om djur och är nyfikna på dem. Vetenskapliga undersökningar visar att människor föredrar djur om de måste välja mellan ett djur och till exempel en motor.
– Men det är inte bara söta djurungar som intresserar dem som lyssnar, tittar eller läser om våra djur, det kan också vara något spännande kryp. Alla djur har något intressant att berätta, säger Lehmonen.
Söta djurbilder och videor är underhållande, men kan också lära människor att det är viktigt att ta hand om djur, enligt Lehmonen.
– Ett exempel är det lilla vildsvinet i Sibbo som räddades och togs om hand av människor.
Lehmonen tror att Högholmens djur intresserar för att de, till skillnad från de miljoner djurbilder och videor som florerar på webben, finns nära. Många generationer har också besökt Högholmen och har minnen därifrån.