Facebook experimenterade med känslor
Kan digitala känslor smitta? Det ville Facebook undersöka och genomförde därför ett hemligt jätteexperiment där över 600 000 användares konton manipulerades. Men studien kritiseras för såväl bristande etik som svaga resultat.
Under en vecka fick vissa användare se färre inlägg med positiva ord, andra med färre negativa ord. Det visade sig, om än i mycket liten utsträckning, att användarna påverkades. Folk var aningen mer benägna att använda positiva ord på Facebook om de hade utsatts för färre negativa inlägg, och tvärtom, skriver forskarteamet i tidskriften PNAS.
Studien har uppmärksammats på många håll och i sociala forum har den väckt kritik. "Läskigt", "superbesvärande" och "oetiskt" är exempel på åsikter på Twitter.
Höna av fjäder
Psykologen Jonas Mosskin, som föreläser om sociala medier, delar uppfattningen att studien har etiska problem. Men framför allt reagerar han på att forskarna med stor säkerhet drar slutsatser utifrån resultaten.
– Det är väldigt mycket en höna av en fjäder. När man tittar på resultaten så är det en så liten skillnad.
Däremot, framhåller Jonas Mosskin, finns andra studier som visar på att vi sannolikt påverkas av vad vi läser i sociala medier – att det finns en smittoeffekt.
– En studie från förra året fann att deltagare som tillbringade mycket tid på Facebook var mindre nöjda med livet. Men det är fortfarande oklart exakt hur stor effekten är.
Ifrågasatt metod
Metoden, att undersöka personer som inte vet om det, är okonventionell och till och med studiens redaktör har ifrågasatt den. Till tidningen The Atlantic säger professorn att hon kontaktade forskarna för att hon var bekymrad. Forskarna å sin sida försvarade då metoden utifrån argumentet att Facebook ändå manipulerar personers nyhetsflöden hela tiden.
– De skulle behöva förtydliga varför det var motiverat att bryta mot etiska normer, säger Mosskin.