Försvunna planets troliga rutt kartlagd
Det brittiska satellitföretaget Inmarsat säger sig ha hittat den troligaste platsen för det försvunna flygplanet MH370:s krasch. Men ingen har ännu letat där.
Det var Inmarsats satelliter som kommunicerade med det försvunna flygplanet en gång i timmen och deras analys av informationen ger de bästa ledtrådarna om var det lönar sig att leta, rapporterar BBC.
Letandet efter Malaysia Airlines försvunna flyg MH370 har pågått sedan planet plötsligt tappade all kontakt med omvärlden den 8 mars under en flygning från Kuala Lumpur till Peking.
Företagets experter har använt data från satelliterna för att rita upp en rad alternativa bågar som planet kan ha flugit enligt var det tagit kontakt med satelliterna. Gruppen hittade en viss flygrutt som passade bäst in på alla deras uträkningar.
– Vi kan identifiera en rutt som matchar exakt med alla frekvensmätningarna och med tidsmätningarna. Den ger en slutlig båge till en viss plats som sedan ger oss ett område som vi tror är mest sannolikt, säger Chris Ashton på Inmarsat till BBC.
Dyraste sökoperationen
Men det område som företaget pekar ut i södra Indiska oceanen ligger sydväst om de områden som nu utforskats. Den tidigare sökoperationen kom aldrig fram till det området eftersom den stannade på ett område längre nordost där sökskeppet hade hört sonarekon man trodde kom från det försvunna flygplanet. I två månader finkammade skeppet Ocean Shield sammanlagt 850 kvadratkilometer havsbotten – utan resultat.
För tillfället är det paus i efterspaningarna, som redan nu är de dyraste hittills i flyghistorien. Ett privat företag kartlägger djupet på de områden som intresserar utredarna. I augusti ska nästa fas av själva sökoperationen börja – då ska 60 000 kvadratkilometer havsbotten undersökas till en kostnad av över 40 miljoner euro.
Teorierna kring försvinnandet har varit många. I något skede trodde man att terrorister hade kapat planet och landat det i något annat land. Men nu pekar allt på att det ligger på havsbotten – men utredarna tror att någon sannolikt med avsikt flugit det tusentals kilometer från sin ursprungliga rutt.
Bättre kontroll
Flygbolagen funderar nu på hurdana system de borde installera för att flygplan inte ska kunna försvinna på samma sätt som det malaysiska planet försvann.
Spårning väntas i något skede bli obligatorisk. Priset kommer passagerarna att få betala – åtminstone delvis.
– Det här blir en extra kostnad som passagerarna får bära, sade Finnairs vd Pekka Vauramo till nyhetsbyrån Reuters på internationella flygförbundet IATA:s årsmöte i Doha i Qatar i början av juni.
IATA meddelade i maj att organisationen grundat en arbetsgrupp för att utreda hurdana system som behövs. I september ska de första förslagen presenteras.
– Alla inom flygvärlden är förenade i vår önskan att vi aldrig mer kommer inför situationen att ett flygplan bara försvinner, sade Kevin Hiatt, vice ordförande på IATA.
Källor: BBC, TT-AFP, Reuters