Hamnarna fungerar igen
Den strejk som har stoppat arbetet i hamnarna och Finlands utrikeshandel är slut, meddelar bil- och transportfacket AKT till FNB.
De AKT-anslutna stuveriarbetarna inledde en överraskningsstrejk i går morse. Den har retat upp arbetsgivarsidan ordentligt.
– Strejken är slut. Vår tanke är att livet fortsätter normalt även om huvudproblemet, underbetalda sjömän, inte är uppklarat, säger AKT:s förbundssekreterare Arto Sorvali.
AKT:s strejk utlystes som en stödaktion för en tvist i hamnen i Torneå. AKT:s lokalavdelning i Torneå försatte ett ryskt fartyg i blockad för en dryg vecka sedan eftersom den ansåg att rederiet inte tillämpar ordentliga anställningsvillkor.
Strejken sades bero på att en representant för det ryska rederiet Joint Stock North-Western Shipping hade skickat ett hotfullt brev till den lokala huvudförtroendemannen i Torneå.
– Det finns inga gränser för hot, små eller stora. Vi har nolltolerans i sådana här fall, säger Sorvali.
Det finns olika uppfattningar om hur mycket den dygnslånga strejken kostar. Till exempel Finlands näringsliv EK uppskattade i går att den kostade miljoner, eventuellt tiotals miljoner euro.
Sorvali konstaterar att en strejk alltid biter ekonomiskt.
– Annars skulle den ju inte ha någon betydelse.
EK:s styrelseordförande Ilpo Kokkila kritiserade strejken i går och sade att den påverkar relationerna mellan parterna på arbetsmarknaden. EK anser att AKT:s agerande bryter mot det sysselsättnings- och tillväxtavtal som ingicks i höstas och som skulle trygga arbetsfreden.
Fackcentralen anser att AKT:s strejk var en laglig stödåtgärd som inte kränkte avtalet.