Kulturfolk mål för charmräd
Drygt tjugo representanter för konstnärer och designer ställde upp då Guggenheimstiftelsen ordnade en diskussion om museets betydelse för Finlands kulturliv.
Guggenheimstiftelsen vidhåller att arkitekttävlingen för det nya konstmuseet kan utlysas den 4 juni. Vem som ska stå för kostnaderna på 2,2 miljoner euro är fortfarande oklart. Endast Svenska kulturfondens bidrag på 500 000 euro har offentliggjorts.
I går ordnade Guggenheimstiftelsen en andra diskussion för vanliga helsingforsare. Målgrupp och inbjudna denna gång var representanter för konstnärer och designers. Drygt tjugo dök upp vid sidan av tio anställda på lobbyföretaget Miltton och tankesmedjan Demos. Det är dem stiftelsen anlitar för att driva sitt museum.
Direktör Kim Kanatani hade kommit från New York för att berätta om stiftelsens olika utbildningsprogram. Hon beskrev hur New York-museet samarbetar med skolor och ordnar familjeprogram och konstutbildning för vuxna.
– Avsikten är inte i första hand att skola upp nya konstnärer utan att öka förståelsen och kunskapen om konst.
Kim Kanatani skisserade också upp utmaningarna för det planerade museet i Helsingfors.
– Tyngdpunkten ska vara på arkitektur, urbanism och design. Museet ska ha en permanent kollektion som bygger på verk som förevisats på egna utställningar.
Guggenheim lyssnar
En dam i publiken ville veta vem som ska betala för museet. Juha Leppänen från tankesmedjan Demos svarade att det är oklart, men att den typen av frågor är sådana som Guggenheimstiftelsen i New York efterlyser.
– Det är nu vanliga helsingforsare kan säga sin åsikt om museet och påverka hurdant det blir. Allt som sägs på våra träffar skrivs ner och skickas till New York. Så var inte blyga utan säg precis vad ni tycker.
Någon annan frågade varför projektet i Abu Dhabi bara dröjer. Kim Kanatani svarade att konceptet för det museet ännu inte är klart.
– Vi måste först utreda vilket slag av publik museet i Abu Dhabi kan förväntas få. Sedan kan vi bestämma konceptet.
– Vi vet att familjer kommer att vara en betydande del av publiken. Därför ska vi beakta att flera generationer besöker museet samtidigt, far- och morföräldrar tillsammans med sina barnbarn.