Glesare mellan bussarna på landet
Bussrutter och tidtabeller görs om i sommar. I större städer ska servicen bli bättre. På landsbygden kan servicen försämras men strävan är att bibehålla nuvarande nivå.
– På landsbygden utreder vi lösningar som möter behoven. De har så få passagerare, det lönar sig inte att en eller två åker i en buss för 60 personer, säger enhetschef Tero Jokilehto på Kommunikationsministeriet.
På landsbygden försöker man få myndigheterna att införa trafik av ”Kutsuplus-typ”, som man kan beställa per telefon eller via internet.
– Inget hindrar att en taxi kör till posten eller butiken. Beroende på område eller region kan man kombinera olika former av transport, säger Jokilehto.
Utredningen om transportbehoven på landsbygden ska vara klar till sommaren och lagförslaget kan ges till riksdagen i höst, beräknar han.
Men reformen som gäller persontrafiken syns redan i juli. Det man kanske lägger märke till på landsbygden är att bussen inte längre åker förbi som den brukar, den har kanske fått en annan rutt.
Bakom reformen ligger EU:s trafikavtalsförordning och den nya kollektivtrafiklagen från 2009. EU:s trafikavtalsförordning har införts i de flesta EU-länder och Finland är bland de sista att ta den i bruk. Reformen innebär att busstrafiken öppnas för konkurrens, nya regler införs för köp av tjänster. Sökande som fyller marknadsvillkoren får tillstånd av NTM-centralen.
Bussbolagen bestämmer själva biljettpriset. Då får bolaget inga samhälleliga stöd, inte heller biljettstöd. Om bussbolaget inte kan producera service på marknadsvillkor, alltså med biljettintäkter, kan myndigheterna köpa trafiktjänsterna och får samtidigt bestämma biljettpriserna. Men då måste trafiken konkurrensutsättas.
För bussbolaget Kaj Forsblom i Östnyland betyder det att man tar en risk då man fortsätter att köra till Pellinge.
– Vi väljer att inte låta turerna gå till upphandling. I stället kör vi turerna med gammaldags trafiklov och det betyder att vi tar en risk. Om det inte finns passagerare blir det minus. Kommer det passagerare kan det fungera. Trafiken har hittills varit självbärande, säger vd Henrik Forsblom.
Han påpekar att det i städerna finns lönsamma turer som är beroende av skolelever. Om schemat inte stämmer med busstidtabellerna eller om en skola läggs ner betyder det att turerna blir olönsamma och linjerna läggs ner. Då försvinner servicen också för andra passagerare i området.
Det nya systemet får en övergångsperiod på tio år. Då lagen om kollektivtrafik infördes 2009 ändrades trafikloven till trafikavtal. De första avtalen går ut i slutet av juni. I juli märks förändringar då rutter och tidtabeller byts ut.
Enligt Tero Jokilehto har man kommit fram till hur systemet införs genom förhandlingar med trafikidkarna. Om det verkar krångligt beror det på att branschen velat ha det så.
Lagändringen märks minst i huvudstadsregionen, Tammerfors och Åbo där trafiken redan i tiotals år har köpts in genom upphandling.
Däremot syns lagändringen i städer där det nya regionbiljettsystemet Waltti införs. Ett pilotprojekt för Waltti startar i juli i Joensuu och Jyväskylä med ett begränsat biljettsystem.
Under hösten byggs ett nationellt biljettförsäljningssystem ut för Waltti. Biljetterna tas sedan i bruk i Uleåborg, Lahtis och Kuopio och 2015 beräknas de finnas så gott som överallt.
Bussbolag på kollisionskurs
Det är snudd på vilda västern i bussbranschen i södra Finland. Nya aktörer, låga priser på snabbussar, anställda som sparkar bakut och investerare från Skottland.
Pekka Möttö var en av pionjärerna som startade upp Onnibus för två år sedan. Priset för en bussbiljett på en snabbuss med lågprisbolaget kunde starta från 3 euro.
– Vi var Finlands första lågprisbolag i bussbranschen och tvingade ner priserna, säger Möttö.
För tillfället är det avbrott i Onnibus trafik. Pekka Möttö har sålt fjärrtrafiken till en investerare i Skottland. I stället har de övriga samarbetsparterna i Onnibus grundat ett nytt bussbolag, OnniExpress.
Samarbetsparterna i bolaget Onnibus var missnöjda, bland annat med hur biljettförsäljningen sköttes och enligt en artikel i Helsingin Sanomat fanns det också oklarheter med hur frakten sköttes.
En av samarbetsparterna säger till HBL att Pekka Möttö drog hemåt. Sitt namn vill han inte avslöja. Egentligen får han inte över huvud taget tala med journalister enligt en överenskommelse inom bolaget OnniExpress.
OnniExpress har i praktiken tagit över Onnibus trafik. Bolaget kör mellan Åbo, Björneborg, Uleåborg, Jyväskylä, Tammerfors, Helsingfors, Forssa och Kuopio.
I går reste 10 passagerare från Tammerfors till Helsingfors. Vad de betalat för sin biljett vet busschauffören inte eftersom passagerarna bokat via nätet. Priset torde ha varit under 25 euro eftersom bolaget Atro Vuo som han kör för går ut med att det är maximipriset på rutten. Hans egen lön är 14 euro i timmen, utom helgdagar då de lagstagade tilläggen höjer lönen.
Atro Vuo är en av flera underleverantörer för OnniExpress.
För många bussresenärer är det ändå inte priset som avgör utan tidtabellerna, visar en rundfrågning bland långväga busspassagerare vid Kampen i Helsingfors.
Sinikka Lindqvist har precis stigit av bussen. Hon kommer från Kristinestad för att hälsa på sin dotter. Resan har tagit fem timmar.
– Bussen är ett bekvämt alternativ och för mig som är pensionär är det förmånligt, säger hon och ler glatt.
I hennes hemtrakter finns det tills vidare inga lågprisbussar.