HBL+ går i graven
Efter ett och ett halvt år läggs KSF Medias digitala satsning HBL+ ner. Orsaken till nedläggningen är att magasinet aldrig blev vinstbringande. Hufvudstadsbladets chefredaktör Jens Berg svarar på fem frågor om nedläggningen.
Varför läggs veckomagasinet HBL+ ner?
Orsaken är ekonomisk. HBL+ var från första början definierat som ett projekt som skulle utvärderas efter ett och halvt år. Trots att produkten har nått ut till tusentals läsare varje vecka, så nådde den aldrig upp till de ekonomiska mål vi hade satt upp. Det gäller såväl målen för unika prenumeranter som för annonsintäkterna.
Betyder det här att HBL inte tänker satsa digitalt lika mycket som det tidigare sagts?
Nej, det betyder det inte. Överlag har våra satsningar på det digitala varit lyckade under det senaste året och som ett resultat är nästan hälften av våra betalande prenumeranter nu aktiva konsumenter av vårt digitala utbud.
HBL har också tidigare avslutat nya satsningar snabbt – varför startar man ändå nya projekt, som nu HBL Kväll?
Ofta ser man inom ett år om en ny produkt blir en framgång eller inte. Lanseringen och starten är för det mesta helt avgörande. I och med att förändringarna i branschen nu är massiva, så krävs det mod att hela tiden söka nytt men också att lägga ner. Många säger att ungefär en av åtta nya mediesatsningar lyckas i dagsläget.
Kommer ni i stället att satsa på någon motsvarande produkt för pekplattor?
Vi har hela tiden nya produkter på ritbordet och fokus ligger på mobila lösningar. Trenden är entydig, det vill säga att allt fler konsumerar medieinnehåll på pekplattor och i mobiltelefoner.
Vad tycker du har varit det bästa och det sämsta med HBL+?
Det sämsta var att produkten fick en dålig start. Vi hade svårt att skapa ett "surr" kring den och det gjorde att den positiva snöbollseffekten uteblev. Det bästa är att redaktionen som jobbat med produkten har skapat många nya sätt att berätta och presentera innehåll. I arbetet med att ständigt utveckla nytt finns det massor av nytänkande i HBL+ som vi tar med oss till nästa projekt.