Priskänsliga kunder problem för Stockmann
Medan Stockmannkoncernens vd suckar, gnuggar Tokmannikoncernens vd händerna. Båda har noterat att kunderna fäster allt större vikt vid priserna.
Rubeln, Ukraina, vädret och finländarna. Stockmannkoncernens vd Hannu Penttilä har inga små syndabockar när han förklarar varför koncernens resultat blir sämre än väntat i år.
– Rubelns värde är 25 procent lägre nu än för ett år sedan. Eftersom vi säljer importvaror i Ryssland märks den försämrade köpkraften. I Finland känner vi av att antalet ryska turister har rasat.
Dessutom är finländarnas förtroende för ekonomin lågt.
– Siffrorna för januari–mars är sorglig läsning, säger Penttilä om delårsrapporten som presenterades i går.
Penttilä vågar inte hoppas på att resten av året bjuder på positiva överraskningar. Trycket på rubeln är stort och Ukrainakrisen ser inte ut att lösas i första taget. De baltiska länderna är en av få ljuspunkter, i synnerhet Lettland. Men det är en liten marknad.
Februari var en riktigt dålig månad för koncernen. Det förklaras dels med vädret, enligt varuhusgruppens direktör Maisa Romanainen sålde man inga normalprissatta vinterkläder. Men en del av svackan var självförvållad, tycker ledningsgruppen i efterskott.
– Som marknadsläget är i dag behövs det mer kampanjer och rabatter, säger Romanainen.
Tokmanni växer
Som marknadsläget är i dag finns det bra tillväxtmöjligheter, anser Heikki Väänänen som är vd för Tokmannikoncernen.
– Folk har blivit mer prismedvetna. I fjol hade vi 41 miljoner betalande kunder, i år blir de ännu fler. Jag tror att ingen kan sälja lika billigt som vi.
Fram till 2008 hade han Maisa Romanainens jobb på Stockmann. Därför följer han noggrant med hur det går för den före detta arbetsgivaren.
– Jag brukar jämföra oss med Stockmanns varuhusgrupp i Finland. Det första kvartalet i år sålde de för 162 miljoner och vi för 152 miljoner.
Varifrån kommer namnet Tokmanni, Heikki Väänänen?
– Det har inget att göra med Stockmann, det är ett helt påhittat namn. Så hette de första affärerna i Jyväskylä som köptes upp av riskkapitalbolaget Capman, som senare köpte upp flera motsvarande regionala familjeföretag. När Nordic Capital köpte koncernen 2012 beslöt man att alla butiker ska heta Tokmanni före 2016.
Tokmanni har också påverkats av ryssarnas bortfall i sydöstra Finland, men annars går det jämnt uppåt i hela landet.
– Vi är inte beroende av något särskilt produktsegment, våra kunder uppskattar oss för att vi har ett brett sortiment. Vi ser en ökad efterfrågan på produkter som har att göra med hem, hälsa och sällskapsdjur, säger Väänänen.
Seppälä fortsätter tappa
För Stockmann står mode för två tredjedelar av omsättningen. Koncernens två modekedjor drar allt mer åt olika håll. Medan Lindex ökar försäljningen stängs förlustbringande Seppälä-butiker på löpande band.
Hur kan man lyckas med en kedja och totalt misslyckas med en annan inom samma bransch, Göran Bille, direktör för Stockmanns modekedjor?
– När det gäller Seppälä har vi inte förnyat oss tillräckligt, konkurrenterna har gått förbi. Vi gör en massa bra saker för att vinna kundernas förtroende för varumärket men vi har svårt att få kunderna att se det. De butiker vi förnyar har fått bra respons men deras resultat syns inte i helheten.
Om varumärket inte fungerar, varför byter ni inte namn på kedjan?
– Jag tror att vi måste fylla namnet med bättre innehåll. Förr var Seppälä en framgångsrik kedja, vi vill tillbaka dit.
I år ska över tjugo Seppälä-butiker i Ryssland stänga. Vad har hänt där?
– Från början tog vi inte en tillräckligt stor position och nu har konkurrenterna hunnit i kapp. Men det är jättestor skillnad mellan butikerna, vissa butiker går det bra för medan andra affärslägen inte fungerar.