Arnolds välkomnar konkurrenten
Dunkin' Donuts kommer in på Arnolds revir. Det gör inget, säger vd Jussi Laurila.
Om Dunkin' Donuts planer på upp till 25 munkrestauranger runtom i landet blir verklighet betyder det antingen att finländarna börjar äta betydligt fler munkar – eller att någon får dra sig tillbaka. "Någon" skulle i detta fall sannolikt vara en franchiseföretagare som hör Arnolds-kedjan.
Sedan den första Arnolds öppnades 1991 har kedjan vuxit sakta men säkert, och har i dag över trettio kaféer. För ägaren Hermens vd Jussi Laurila kom Dunkin' Donuts besked om Finlandsetableringen som en överraskning.
– Vi hade räknat med att det skulle ske i något skede, men inte hört något om det i förväg. Men de är välkomna, konkurrens är en del av marknadsekonomin. Folk får smaka och avgöra vilka munkar de vill ha.
Enligt Laurila satsar Arnolds på kvalitet.
– Vi är nästan fanatiska, jag tror inte att någon annan använder äkta belgisk choklad som glasyr. Jag brukar ta med några av våra företagare till USA varje år, de är oftast mycket nöjda med de egna produkterna efteråt.
Han tar inte direkt ställning till hur lätt det är att hitta franchiseföretagare som vill sälja munkar. De egna erfarenheterna är blandade.
– Ibland har det varit lättare, ibland svårare. Vi har valt att växa långsamt och inte ta risker.