Finland satsar på drönarna
En kommersiell drönare kan göra samma rutinjobb som en pilot i en Cessna – till en bråkdel av priset. Det är därför som nu Finland nu vill gå i bräschen för det som EU-kommissionen kallar en ny era i luftfartsbranschen.
Klicka på videon för att se en oktokopter flyga över Tölöviken.
Det finns pengar att tjäna på drönarna, alltså de obemannade luftfarkosterna.
– Jag tror att vi står inför en industriell revolution. Finland är ett litet land som traditionellt varit bra på ny teknologi. Luftfartsbranschen kunde vara det nya cleantech, säger Taro Kuusiholma som är Trafis specialexpert på luftfart.
Både på global, europeisk och finländsk nivå jobbar man nu med tre saker: att låta drönarna flyga i det allmänna luftrummet om några två år, att göra dem trygga för sin omgivning och att se till att medborgarna inte kan bli utsatta för olovlig övervakning. Kommersiella drönare kommer att bli en stor global industri. Så här beskriver Europeiska kommissionen nuläget:
"Effekten av drönarna och deras många användningsområden på ekonomin kan potentiellt jämföras med utvecklingen av internet på 90-talet."
Men innan drönarna börjar pollinera plantor, leverera pizzor eller som inspektera elledningar efter en stor storm finns det flera utmaningar att lösa. De små drönarna kan flyga på låg höjd nära byggnader – och kan i värsta fall användas för att spionera på vanliga medborgare. Och för att de ska kunna integreras i det allmänna luftrummet måste det finnas garantier för att de inte får fnatt och utgör en fara och krockar med andra luftfarkoster.