Finland kan få böta för Helsingfors utsläpp
Trots att trafiken minskade i fjol är utsläppen av kvävedioxid för höga längs vissa gator i Helsingfors. De närmaste åren väntas ingen förbättring, vilket kan leda till böter i EU-domstolen. Den verkliga notan betalar astmatikerna och andra känsliga.
Det senaste årtiondet har vi vant oss vid positiva rapporter om luftföroreningar – antingen sjunker halterna eller så håller de sig på samma nivå. Industrin och kraftverken har blivit skickligare på att rena sina utsläpp, bilarna har fått katalysatorer.
Men när det gäller kvävedioxid har utvecklingen varit den motsatta.
– Man brukar räkna med att ny teknik löser problemen, men det har inte varit fallet den här gången. Problemet är att det inte finns några gränser för kvävedioxidutsläpp. Nya bilar har större direkta kvävedioxidutsläpp än gamla, säger miljöinspektör Suvi Haaparanta på Helsingfors stads miljöcentral.
Det här syns i luftkvaliteten i Helsingfors. EU:s gränsvärde för kvävedioxidutsläpp överskrids på gatuavsnitt på sammanlagt åtta kilometer i innerstaden.
Staden har redan fått dispens till 2015 för att åtgärda saken, men enligt Haaparanta finns det inget som tyder på att det kommer att lyckas. Även om trafiken i staden minskade några procent i fjol förutspås den öka när de nya stadsdelarna byggs.
– Det ser oroväckande ut.
Kan ge böter
Tarja Lahtinen, konsultativ tjänsteman på miljövårdsavdelningen på Miljöministeriet, är medveten om Helsingfors problem.
– Om utsläppen inte hålls inom gränsvärdena kommer EU-kommissionen att be om mer information, och kan sedan föra ärendet till domstol. Den här typen av processer har redan inletts mot andra EU-länder, säger Lahtinen.
Enligt henne finns det inget automatiskt system för att be kommissionen om ytterligare tilläggstid. Resultatet kan bli att Finland får betala böter, misstänker Suvi Haaparanta. Men straffet är inte den stora frågan, varken för henne eller för Lahtinen.
– Gränsvärdena finns till av hälsoskäl. Därför ska man inte överskrida dem, säger Haaparanta.
– För helsingforsarna är det tråkigt att halterna är höga, säger Lahtinen.
Trånga gator värst
Höga halter av kvävedioxid kan irritera lungorna och göra det svårt både för astmatiker och för pollenallergiker. Även för hjärt- och kärlsjuka kan symtomen förvärras. Speciellt höga är halterna vindstilla morgnar på vintern och på våren.
De högsta halterna finns inte nödvändigtvis vid de mest trafikerade gatorna. Längs Tavastvägen kör bara hälften så många fordon som längs Sörnäs strandväg, ändå är det på Tavastvägen som gränsen överskrids.
– Tavastvägen är smal och byggnaderna höga. Gatan har mycket tung trafik, säger Maria Myllynen, luftkvalitetsexpert vid Helsingforsregionens miljötjänster HRM.
Trafikmängderna på Nylandsgatan är inte heller så stora, men även där registreras höga halter kvävedioxid.
– Det är också en smal gata. De allra högsta halterna brukar registreras vid Tölö tull, Tavastvägen och Backasgatan.
När det finns kvävedioxid på gatorna, finns det också i byggnaderna.
– Partiklar fastnar i olika filter. Men eftersom kvävedioxid är en gas kommer den största delen igenom, säger Tuula Syrjänen på andningsförbundet Hengitysliitto.
Orsak minska trafik
Allergologen Timo Vanto tycker ändå inte att utsläppen i Helsingfors är speciellt alarmerande.
– Problemet är mycket större i andra länder. De som bor under 300 meter från en livligt trafikerad väg kan få besvär. Vi har inte så många sådana vägar.
Med tanke på helsingforsarnas hälsa är Suvi Haaparanta mest orolig över småpartiklarna.
– Att vi inte överskrider gränsvärdena betyder ingenting. Gränsvärdet har helt enkelt satts på en hög nivå.
Hon ser minskad trafik som enda lösningen.
– Tekniken utvecklas men det sker för långsamt. Man måste minska trafikmängderna. I andra städer med samma problem har man infört trafikavgifter och begränsningar, säger Haaparanta.