Loveboat-storyn blev för mycket
Bara två veckor innan intendent Taru Kauppinen sparkades från Viking Line berättade hon lyckligt och öppenhjärtigt i Anna om sin romans med vd Mikael Backman. Det ser ut att ha blivit droppen för Viking Line.
– På ett fartyg är man så intensivt tillsammans att det uppstår arbetsplatsromanser, berättar Taru Kauppinen i Annas stort uppslagna intervju.
I reportaget från rederiets flaggskepp Viking Grace framgår det hur Kauppinens och vd Mikael Backmans blickar allt oftare började mötas över konferensbordet när Grace planerades och att paret nu bott ett år under samma tak i Mariehamn.
Taru Kauppinen berättar också i Anna om sin karriär på rederiet. Från att ha serverat kaffe i baren avancerade hon till intendent och utgör nu vid sidan av kaptenen och maskinmästaren fartygets högsta befäl.
”Graces moder”
– Man måste vara en tuff brud för att komma fram. Man måste ta sin egen plats och föra tillräckligt mycket oljud. Nu ifrågasätter ingen mitt kunnande, säger Kauppinen, som i intervjun kallar sig för ”fartygets moder”.
Det framgår också att det var Taru Kauppinens idé att Grace inte inreddes ”typiskt marint”. Hon ville ha en modern design och därför engagerade Viking Line den kända designern Vertti Kivi för uppdraget.
– Fartyget är min dröm, säger hon.
Tidningen hade just utkommit den 20 februari när Kauppinen kallades in till Viking Lines jurist och fick, enligt egen utsago, gå på grund av sin romans med vd:n. Att avskeda älskarinnan medan mannen får stanna kvar har väckt stor förundran och debattens vågor har gått högre i de sociala medierna än på Skiftet.
Historien påminner om romansen mellan ex-statsministern Matti Vanhanen och Susan Ruusunen. Ruusunen begick också år 2006 misstaget att posera och öppet berätta om parets romans just i tidningen Anna. Rubrikerna och fästmöns uttalade giftermålsplaner blev för mycket för Vanhanen. Trycksvärtan hann knappt torka innan han gjorde slut.