Altia hittade ny vd
Statsägda alkoholbolaget Altias styrelseordförande Matti Tikkakoski hade i november en klar åsikt om vilket slags vd bolaget behöver efter att Antti Pankakoski hade fått sparken.
Matti Tikkakoski ville ha en dynamisk affärsman som kan varumärken.
En sådan har nu hittats. Pekka Tennilä, 44, övertar vd-posten i Altia i början av juni. Tennilä kommer från danska Carlsberg där han senast har ansvarat för bolagets verksamhet i Baltikum. Tidigare har han varit bland annat vd för det estländska bryggeriet Saku, ansvarat för Sinebrychoffs export och sålt Kellogg's flingor i Danmark.
– Jag har egentligen jobbat med varumärken i hela mitt liv, de senaste 13 åren på Carlsberg så dryckessidan är bekant för mig, säger Tennilä.
Som sin styrka ser han att Altias viktigaste marknadsområde är bekant för honom. Tennilä har bott både såväl Riga, Tallinn och Köpenhamn.
För Altia är varumärkena en fråga av första rang eftersom bolaget har tappat marknadsandelar och resultatet har försämrats. Konjakssorterna Larsen och Renault som köptes för dyra pengar har inte gått åt som väntat.
– Målet är utan vidare att växa och få lönsamhet från dessa produkter, säger Tennilä.
Han säger att han inte har diskuterat några exakta resultatmål med Altias styrelse, men det är klart att den nya vd:ns uppgift är att snabbt vända resultatutvecklingen uppåt.
Staten aktiv ägare
I Finland är Altia känt framför allt för Koskenkorva, men bolaget har satsat hårt på att breda ut sig i Norden och Baltikum samt skaffat en hel rad viner till sitt sortiment. Försäljningen utomlands är större än i Finland.
I och med att Altia har utvidgat verksamheten till den internationella starkspritsindustrin har också tanken på en börsnotering väckts. Tennilä vill inte kommentera denna fråga.
– För mig som vd är det viktigt att ägaren vill utveckla bolaget. Om man ser var Altia har gjort under de senaste åren bland annat med företagsköp så har ju staten varit en aktiv ägare, säger Tennilä.