Här är nya moderskapsförpackningen
Så här ser den ut, årets variant på den kanske mest omdiskuterade produkten i moderskapsförpackningen: overallen. Benjamin Wikström är en av de första som fått prova innehållet i den nya mammalådan.
– Första intrycket är att den här är finare än fjolårets modell. Jag gillar färgskalan och tycker mer om den nya ytteroverallen som känns fräsch och pigg. Sovsäcken i limegrönt med apmönster är också jätterolig, säger Carolina Wikström som för två månader sedan blev mamma till lilla Benjamin Wikström.
Sovsäcken är gjord av återanvänt material och tanken är att satsa på eko- och återvinningsmaterial.
Årets mammalåda innehåller fyrtionio produkter i neutrala toner som ska passa både pojk- och flickbabyer. Färgskalan går i orange, turkost, grönt, gult och vitt. Innehållet är väldigt likt fjolårets med bodyer, sparkdräkter och overaller, men tygmönstren skiljer sig något. Nyheten i årets mammalåda är en haklapp i modern tappning samt ett par extra sockor och vantar.
Moderskapsunderstödet har inte höjts på tretton år. Folkpensionsanstalten har lyckats hålla innehållet i moderskapsförpackningen oförändrat bara genom hård konkurrensutsättning. Men i år blev man tvungen att välja bort något.
– Ett av två par flergångsblöjor har fallit bort, men i stället har vi bevarat lika många trikåplagg som tidigare. Huvudkriterierna är att plaggen håller hög kvalitet, säger förmånsdirektör Anne Neimala.
FPA samlar årligen respons om mammalådan och försöker utifrån den förbättra paketet.
– Vi får mest respons på färgerna, men det går inte att göra alla nöjda, säger FPA:s förmånschef Suvi Onninen.
Het diskussion
Många blivande mammor har varit sura över att lanseringen dröjt och debatten har gått het på olika diskussionsforum. Redan i höstas skrevs nyhetsartiklar om att den nya förpackningen snart offentliggörs och att blivande föräldrar i fortsättningen får förpackningen redan från början av året. Tidigare har den nya förpackningen börjat delas ut från och med april/maj.
– Alla vill ha den nyaste versionen och det finns många som väntar till sista minuten med att lämna in sin ansökan för att försäkra sig om att få den nyaste förpackningen. Därför har vi väntat med lanseringen. En annan orsak till att det dröjt lite är att det föddes omkring tusen babyer färre än man räknat med i fjol. De nya lådorna delas ut först efter att de gamla tagit slut, säger Onninen.
Enligt Onninen försöker FPA tajma lanseringen så att de nya förpackningarna följer kalenderåret. Målet är att nästa förpackning delas ut i januari/februari 2015. Den förra förpackningen, som det producerades 50 000 exemplar av, började delas ut redan hösten 2012. I år delas omkring 40 000 förpackningar ut.
Efter att BBC i fjol somras skrev om den finländska moderskapsförpackningen har FPA fått en hel del förfrågningar från utlandet.
– Bland annat från Wales och Irland har man varit en hel del i kontakt med oss. Vi är förstås stolta över intresset, säger Onninen.
Moderskapsförpackningen som är unik för Finland har också inspirerat andra att ta efter. Bland annat i Övertorneå i Sverige har kommunen nyligen börjat skänka babypaket till föräldrar.
– I Tallinn delar staden ut en babylåda till föräldrarna och i Rumänien finns också någon sorts babyförpackning, säger Onninen.