Västmetro till Stensvik
Esbo stadsfullmäktige beslutade på måndagskvällen att inleda byggandet av metroavsnittet mellan Mattby och Stensvik. Men det sker bara om staten ställer upp och står för 30 procent av kostnaderna.
Att en metro som stannar i Mattby gör mera skada än nytta verkar de flesta förtroendevalda i Esbo vara överens om. Fullmäktige godkände metrons förlängning efter lång debatt. Stig Kankkonen (SFP) tyckte inte att något blir bättre om staden väntar några år.
– Alternativen är att avsluta metroprojektet här och nu (i Mattby) eller att bygga ut linjen till Stensvik. Jag stöder en förlängning nu genast.
Partikollegan Ulf Johansson har alltid förr varit för metro till Stensvik. Nu har han ändrat åsikt.
– Finland sjunker allt lägre ner i det ekonomiska träsket, skulderna växer. Det är dålig business för Esbo och Finland att bygga mera metro nu.
Carl Haglunds (SFP) budskap var kort och slagkraftigt:
– Om statens ska delta med 30 procent av kostnaderna måste Esbo visa att vi menar allvar med förlängningen.
Vänsterförbundets Kari Uotila förde Esbobornas talan:
– Att inte förlänga metron västerut nu skulle vara ett hårt slag för alla Sököbor, Esboviksbor och Stensviksbor. De skulle i många år vara beroende av en klumpig matartrafik till metrostationen i Mattby, i värsta fall för evigt. Så ojämlikt kan vi inte behandla Esbobor i olika stadsdelar.
Att de gröna stöder metrons förlängning var förväntat. Sirpa Hertell var ändå något skeptisk:
– Det är två saker som oroar mig: Biljettpriset, får metron passagerare i Esboviken, som tillhör en dyrare zon än Mattby? Och anslutningsparkeringen, byggs det tillräckligt med p-platser för dem som inte bor helt längs linjen?
De mest kritiska rösterna hördes från Sannfinländarnas och Kristdemokraternas led. Timo Soini (Sannf) är oroad för resten av Finland, han befarar att statens trafikpengar är låsta för ett antal år framöver om Esbo bygger ut sin metrolinje nu.
– Min tro är inte så stark att jag tror på Olavi Louko när han säger att metron (på lång sikt) inte kostar oss något, sade Antero Laukkanen (KD).
Fullmäktige röstade under diskussionens gång om remittering till stadsstyrelsen (Kurt Bymans förslag), bordläggning (Johanssons förslag) och att förkasta hela ärendet (Laukkanens förslag), men alla förslag röstades ned med klar majoritet.
De beräknade kostnaderna för metrons förlängning från Mattby till Stensvik är 801 miljoner euro. Esbo står för 70 procent, förutsatt att staten bidrar med 30 procent, vilket klarnar under vårens ramförhandlingar.
Helsingfors godkände höjning
Samtidigt som fullmäktige i Esbo debatterade förlängningen fick stadsstyrelsen i Helsingfors ta del av en lägesrapport om hur arbetet med västmetrons första del framskrider. Siemens borde inom mars presentera en fungerande lösning på perrongdörrarna.
– Vi är alla frustrerade över automatiseringen. Jag är orolig över att tidtabellen inte håller och att kostnaderna stiger, sade SFP:s representant Marcus Rantala.
Stadsstyrelsen godkände i går kväll en höjning av Helsingfors andel av västmetroprojektet med maximalt 43,4 miljoner euro. Helsingfors fullmäktige ska också godkänna höjningen.