Barbro Teir blir ny chef för KSF Media
Barbro Teir tillträder tjänsten som vd och ansvarig utgivare för allt som ges ut i koncernen den 1 mars och lämnar då jobbet som vd för förlaget Schildts & Söderströms. Vice vd och ställföreträdande ansvarig utgivare för KSF Media blir Hbl:s chefredaktör Jens Berg. – Vi har fått ett starkt mandat att söka nya lösningar, säger Teir.
Hon har kallats Svenskfinlands mesta förändringsledare. Nu beträder Barbro Teir jungfrulig mark som mediechef för KSF Media, en splitterny maktposition med ansvar för både ekonomi och utgivning.
– Ägarna signalerar stor handlingsfrihet att söka nya lösningar, säger hon.
- Ålder: 50 år.
- Familj: Tre vuxna döttrar och hunden Troya.
- Bor: I egnahemshus i Borgå.
- Utbildning: Politices magister från Helsingfors universitet 1990.
- Karriär: Olika uppgifter på Hufvudstadsbladet från 1983, bl.a.layoutjournalist reporter, söndagsredaktör 1994-97, redaktionschef 1997-2002, chefredaktör och ställföreträdande utgivare 2002–2008, chefredaktör och ansvarig utgivare för veckomagasinet Volt 2006–2008.
- Medlem i ledningsgruppen 1997–2008 och i Hbl:s styrelse 2008–2009.
- Vd för Schildts & Söderströms 2008–2014.
- En mängd styrelseuppdrag, bland annat i HSS Media.
Barbro Teir skrattar högt och ljudligt när hon får frågan om det är till moderhuset hon återvänder.
– Jag räknade faktiskt åren alldeles nyss och kom till att jag jobbat nästan ett kvartssekel på Hufvudstadsbladet. När jag slutade år 2008 var jag uppriktigt övertygad om att jag var klar med journalistiken. Men nu känns det både spännande och rätt att återvända. Det är dessutom inte samma hus jag återvänder till. Hbl ingår nu i en mediekoncern med fem andra tidningar. Det har hänt oerhört mycket de senaste sex åren.
Jobbet som mediechef för KSF Media är en ny konstruktion. Tidigare delade vd och chefredaktör på ansvaret för ekonomi respektive publicistiskt innehåll. I och med att KSF Media nu inrättar en post som mediechef koncentreras både ekonomiskt ansvar och utgivningen till en och samma person.
Du får mycket makt. Hur tänker du använda den?
– Det finns olika typer av makt. En formell som baserar sig på titel och status. Den är given i och med att KSF-styrelsen har skapat denna tjänst. Ägarna signalerar stor handlingsfrihet att söka nya lösningar. Men man åstadkommer inget om man inte kan använda inflytandet på rätt sätt. Det är mitt jobb att skapa en samsyn om uppdraget och vart vi är på väg. Det sker genom dialog. Ensam gör jag ingenting. Om jag förstått det rätt finns det nu en stor förståelse inom koncernen för att man inte längre bara kan jobba på som hittills.
Du är känd som en förändringsledare. Hur kommer det att märkas?
– Jag återvänder till en bransch i turbulens och min uppgift blir att stå i orkanens öga. Analysera, diskutera och tillsammans med andra skapa en övergripande bild av vad vi ska göra. När vi gjort det är det "pulinat pois". De som vill vara med följer med, de som inte tror på riktningen är fria att göra något annat. Ingen är livegen i dagens Finland.
Vilket är uppdraget så som du ser det?
– Att se till att de finlandssvenska rösterna hörs lika starkt på det finländska mediefältet också framöver.
Hur gör vi det?
– Åren som förlags-vd har varit otroligt lärorika och gett mig en fördjupad insikt om hur viktigt det är med sunda finanser. Att få medieverksamheten lönsam är sjuttons svårt, men det måste vara dit vi strävar. Om det behövs måste vi osentimentalt söka nya marknader, så som förlaget gjorde när vi grundade dotterbolaget Edukustannus som ger ut läromedel på finska.
Teir skrattar till vid minnet av "en sanning" hon hörde i ett middagstal nyligen:
– Utan sunda finanser finns ingen kulturell och ideologisk överbyggnad. Det var Marx som sa det, till och med han insåg det.
Vad betyder det i praktiken att söka nya marknader? Ska KSF Media gå över språkgränsen mer än idag?
– Jag tror att vi har och kan skapa innehåll och service som människor på andra sidan språk- och nationsgränser är beredda att betala för, ja.
Ska vi samarbeta med andra mediehus, kanske rentav slå ihop redaktioner?
– Jag är en varm anhängare av samarbete och integration, och jag tror på att jobba tillsammans. Möjligen även med Yle även om det juridiskt är svårare. Men jag vill inte gå in på de här sakerna desto mer innan jag kommit in i verksamheten.
Det sker snabbt, du börjar redan den 1 mars. Vad händer med förlaget?
– Styrelsen ber sannolikt vice vd Mari Koli sköta verksamheten tills vidare. Schildts & Söderströms är i dag en välfungerande organisation med strukturerna på plats.
Och hur ska du samarbeta med koncernens chefredaktörer?
– Det är klart att vi ska titta på organisationen och strukturerna. Även om jag formellt är ansvarig för både ekonomi och innehåll måste jag i praktiken delegera en del uppgifter. Jag är mycket glad över att Hbl:s chefredaktör Jens Berg blir vice vd och ställföreträdande utgivare. Det är oerhört viktigt och ger oss en bra start.
Också Jens Berg är nöjd:
– Det här är en optimal lösning både för KSF Media och för mig personligen. Jag ser verkligen fram emot det här.
Från ägarhåll är förväntningarna stora. Styrelseordförande Kaj-Gustaf Bergh säger att det är ett utmanande jobb Teir tar emot, men han är övertygad om att hon går i land med uppgiften.
– Vi sökte en person som har förståelse för både innehållsproduktionen och ekonomiska realiteter, och hade turen att ha flera goda kandidater. Efter en noggrann process kom vi till att Teir är den bäst lämpade.
Vad exakt är det ni väntar er att hon ska göra?
– Se till att KSF Media finns kvar också i fortsättningen.