Milt väder bra för husbolagets kassa
Fastighetsskötarna har inte behövt anstränga sig med att skotta snö i södra Finland i vinter. För stora husbolag i Helsingfors kan det här innebära inbesparingar på tusentals euro och värmekostnaderna blir också betydligt lägre än normalt, bedömer Jukka Kero, som är chefsekonom på Fastighetsförbundet.
– Behovet av värme 2013 var åtta procent lägre än långtidssnittet, främst tack vare det milda vädret under slutet av året, säger Kero.
Energiräkningarna har varit flera tusenlappar lägre än normalt i så gott som alla fastigheter, bekräftar Jari Porthén, som är ordförande för förbundet och vd för en disponentkoncern.
Vinnare och förlorare
Pengarna som sparas då snöröjningen uteblivit gynnar naturligtvis i första hand fastighetsägarna, men också många fastighetsservicebolag vinner på situationen.
Husbolagen har i allmänhet lagt ut största delen av de dagliga underhållsarbetena på entreprenad, med undantag för snöröjningen från taket och snötransporterna, och det är fastighetsserviceföretagen som vinner eller förlorar på vädret.
– Bland mina kunder finns sådana vars vinterunderhåll kostade 30 000 euro för ett år sedan. I vinter har det endast gått åt några tusen.
Kero nämner sitt eget radhusbolag i norra Helsingfors som exempel. Hittills har man inte behövt kalla in personal för att röja snö från taket en enda gång, medan man i fjol tvingades kalla in snöröjare två gånger redan före nyåret.
– Under ett år som det här kan vi lägga lite pengar åt sidan för framtida renoveringar.
– Förlorarna i snöspelet är väl de jobbare som servicebolagen kallar in som extra hjälp vid behov.
Jämnar ut sig över tid
Avtalen med servicebolagen är i regel mångåriga, så väderleksvariationerna jämnar ut sig under årens lopp.
Det samma gäller för vägunderhållet, säger direktör Seppo Ylitapio på Destia. Bolaget ansvarar för underhållet av nästan 50 000 kilometer väg, alltså över hälften av vägarna som Trafikverket förvaltar.
Trots att snöplogarna varit i gång främst i norr säger Ylitapio att man ändå haft en hel del jobb i vinter.
– Regnen och temperaturerna som växlat på båda sidorna om nollstrecket har krävt större insatser än normalt i halkbekämpningen: vi har fått sanda och salta.
– Vi får lappa hål på asfaltvägarna även under vintermånaderna och på sandvägarna måste vi jämna ut snövallarna. I Österbotten orsakade översvämningarna extra arbete, räknar Ylitapio upp.