Fem frågor till chefredaktör Jens Berg
Klassisk sportfråga först: Hur känns det nu på randen till Hbl:s 150-årsjubileum?
Det känns framför allt lite otåligt. Vi har planerat, planerat och åter planerat, så nu tycker jag att det äntligen kunde börja hända konkreta saker som våra läsare också får se.
Samtidigt är jag också förväntansfull. Vi har ett mycket mångsidigt program och utbud, som berör både vår långa historia och vår framtid. Det blir olika typer av evenemang, jippon, tävlingar, utställningar och läsarträffar varje månad. Och sist men inte minst så blir det massor av nytt och historiskt värdefullt innehåll för våra läsare.
Det bästa med att jobba i ett så här pass gammalt tidningshus?
Det bästa är nog tillgången till 150 år av historia. Arkivskatten ger djup, perspektiv och enorma möjligheter i vårt arbete i dag. Vi har till exempel sållat fram 150 historiskt värdefulla händelser och tidningar, som vi digitaliserar och kommer att erbjuda våra läsare under året. En annat stort plus med tidningens ålder är de starka banden till våra läsare. Jag får ofta höra av läsare att de är femte eller sjätte generationens Hbl-vänner. Vi är en viktig del av många personers liv och historia.
Det sämsta?
I och med att vi är en så pass viktig del av många personers liv kan det ibland vara svårt att förändra saker i vårt utbud. Om vi förändrar en, som vi tycker, mindre sak kan det samtidigt innebära att vi förändrar en stor sak och en kär rutin för en läsare. Det är självklart att vi måste utveckla och utvecklas, men utmaningen ligger i att det finns cirka 150 000 olika förväntningar på vad Hbl ska och måste vara.
Hur går ett jubileumsår och sparkrav ihop?
Man kan dela in våra aktiviteter i tre olika kategorier. Den första är sådant som inte medför tilläggskostnader, utan som är varianter av vår normala verksamhet. Den andra är större tillställningar, som exempelvis huvudfesten och vår jubileumsutställning, där vi får ett skräddarsytt understöd av ägaren Konstsamfundet. Den tredje kategorin består av aktiviteter som bekostar sig själva och dessutom ger oss tilläggsintäkter.
Hur ser Hbl ut om, kanske inte 150 år för det är omöjligt att sia om, men säg fem år?
Vi har gått igenom det största brytningsskedet någonsin i mediebranschen, kommit ut starkare och jobbar med en delvis förändrad affärsmodell. Vi finns ännu närmare våra kunder och läsare, som kommer att ha betydligt fler möjligheter att läsa oss hur, var och när de vill.