Blackberry nobbade Justin Bieber
Det finns många berättelser om hur företag avvisat artister eller produkter som senare blivit världssuccéer. Tidsskriften Bloomberg Businesweek skriver hur den kanadensiska mobiltillverkaren Blackberry sade nej till Justin Bieber.
När Kanadas egen tonårsidol Justin Bieber var en stigande stjärna kontaktade han Blackberry, dåvarande RIM, och föreslog samarbete. Mobiltillverkarens marknadsföringsavdelning var allt annat än förtjust.
Vincent Washington, som då fungerade som utvecklingschef för affärsverksamheten, berättar hur han minns händelsen.
– Bieber sade: "ge min 200 000 dollar och 20 telefoner, så blir jag er varumärkesambassadör". Och vi gick till marknadsföringsavdelningen och sade: "Här är Kanadas egen son, han har vuxit upp här, och alla tonårsflickor kommer att älska honom." Marknadsföringsavdelningen kastade nästan ut oss och sade: "Den här grabben är ett stjärnskott, populariteten är kortvarig." Jag sade att "den här pojken kan klara sig längre än RIM", minns Washington i intervjun.
Digitoday, som var först med nyheten i Finland, påminner ändå om att det här är endast en människas minnesbild av händelsen och att ordutbytet kanske var lite annorlunda i verkligheten. Biebers önskemål om 200 000 dollar kan vid tidpunkten ha verkat oförskämt. För vad som inte framgår av Bloomberg Businesweeks artikel är när händelsen utspelade sig.
Blackberry fick senare en varumärkesambassadör i sångerskan Alicia Keys som blev företagets kreativa ledare. Digitoday konstaterar ändå att hon främst gått till historieböckerna för sin tweet strax efter utnämningen som var skickat från en Iphone. Keys har nekat att hon skickat tweeten.