"Vi vill trygga sysselsättningen i Finland"
LSG Sky Chefs vd i Finland, Steffen Rosch, är besviken på de senaste veckornas förhandlingar. Catering är inte luftfart. Det är måltidsservice. Därför vill bolaget som arbetsgivare följa servicebranschens kollektivavtal. Allt för hög kostnadsnivå leder till att arbetsplatserna flyttar utomlands.
Det blev Steffen Rosch, det globala cateringbolaget LSG Sky Chefs vd i Finland, som blev den stora boven efter de segslitna förhandlingarna på riksförlikningsmannens byrå.
Flygvärdinnorna och stewarderna fick sitt kollekitvavtal, likaså flygfältsarbetstagarna och teknikerna. Men cateringpersonalen fick inte ett kollektivavtal.
Här gäller tvisten att arbetsgivaren, det vill säga LSG Sky Chef, har anslutit sig till Turist- och restaurangtjänsternas arbetsgivarförening. Sedan början av november följer LSG servicefacket PAMs avtal. Det här accepterar inte arbetstagarna som ansvarar för Finnairs catering. De har alltid hört till Luftfartsunionen IAU.
LSG Sky Chefs skrev i augusti 2012 på ett avtal med Finnair där de övertog cateringverksamheten för en period på tre år. Det här var ett led i Finnairs sparåtgärder.
– Vi kom till Finland för att trygga arbetsplatserna här. Vi har inte sagt upp en enda person sedan vi kom hit i augusti 2012. Vi måste försäkra oss om vår konkurrenskraft därför håller vi fast vid att arbetstagarna bör följa servicebranschens kollektivavtal och inte luftfartsunionens, säger Steffen Rosch. Han anser att cateringverksamhet inte är luftfart utan precis som namnet säger catering.
Det råder delade åsikter om hur mycket sämre servicefacket PAMs kollektivavtal är än IAU:s avtal. Steffen Rosch talar om i medeltal tio procent lägre bruttoförtjänst. Enligt Arto Kujala, avtalssekreterare på IAU är det fråga om 20 procent. Den lägsta tabellönen i PAMs avtal är 1500 euro i månaden. Då den motsvarande lönen i IAU är 1800 euro. Enligt Kujala kan en maximiförtjänstnivå på 3000 euro i månaen sjunka till 2000 euro. Men det beror givetvis på hur många kvällar och veckolsut personen i fråga jobbar.
Steffen Rosch kan inte säga när kollektivavtalsförhandlingarna upptas. Han skall nu diskutera med sin styrelse.
Riksförlikningsman Esa Lonka var besviken över att alla tre tvister inte kunde lösas via hans medlingsbud. Men han var lättad över att Finnairs flygtrafik inte drabbades av den planerande strejken.