Företag prickas för finstilt reklam
Flera företag presenterar viktig information i sin tv-reklam med så liten text att den inte går att läsa. Nu ingriper konsumentombudsmannen.
Tv-reklam där till exempel avtalsvillkor och priser presenteras med oläslig text har redan tidigare fällts i olika rättsinstanser. Men otyget fortsätter.
Konsumentombudsmannen har extra noga synat reklamen i tv och prickar fyra företag som inte följer lagen. I reklam från DNA, Delta Motor Group och Santader Consumer Finance har viktig information visats bara några sekunder, och med mycket liten text.
I reklam från Elisa gavs information enbart om månadspriset för ett visst mobilbredband, men inte totalpriset för det 24 månader långa avtalet. Konsumentombudsmannen förbjuder Elisa att göra reklam för tidsbestämda anslutningar utan att uppge priset för hela abonnemangsperioden.
Delta Motors och Santander förbjuds att ge information om konsumentkrediter om man inte samtidigt på ett lättbegripligt sätt informerar om kreditens faktiska årsränta och andra lagstadgade uppgifter.
Företagen har accepterat förbuden.
DNA motsätter sig däremot förbudet, som gäller information om betalkanalpaket. Det innebär att ärendet går till marknadsdomstolen för avgörande.