"Finland är fortfarande trendigt i Japan"
Finländska designföretag tror fortsättningsvis starkt på att deras produkter intresserar konsumenter i Asien. Bland annat Finlayson och Fiskars satsar på Japan.
Textilföretaget Finlayson har skrivit på sina första licensavtal med japanska företag. Det blir första gången som bolaget exporterar sina egna mönster till Asien. De exporterade mönstren kommer att synas i till exempel barnkläder och heminredningstextiler hos japanska företag nästa vår.
– Finland är fortfarande ett trendigt land i Japan. För dem är produkternas historia viktig, säger produktgruppchef Jaana Tarkki.
Päivi Paltola-Pekkola är direktör för Fiskars living-affärsenhet och är inne på samma linje.
– De vill veta hur produkten är skapad och vem som har gjort den. I Japan söker man bakgrundsinformation på ett alldeles annat sätt än på andra håll.
Fiskars vill exportera till exempel Iittala till Kina där den första Iittalaaffären precis öppnats. Också på Finlayson tror man att Kina är nästa steg.
Designbranschen önskar tillväxt i Asien bland annat för att marknaden i Finland är begränsad och affärsverksamheten etablerad.