Den regionala flygledningen flyttar stegvis från Tammerfors
Flygtrafiken övervakas på två orter, både i Tammerfors och på Helsingfors-Vanda flygplats, från och med 2015.
En personal på 100 personer ansvarar för övervakningen av flygtrafiken i Finlands övre luftrum. Fysiskt är personerna placerade i Aitovuori i Tammerfors.
Som ett led i att spara kostnader planerade Finavia att flytta hela övervakningen till Helsingfors-Vanda flygplats 2015. Beslutet väckte stora protester främst bland flygledarna i Tammerfors när det offentliggjordes i augusti.
Nu kommer Finavia med, som bolaget säger ett mera humant förslag. Finavia inleder regional flygtrafikövervakning av Finlands luftrum på Helsingfors-Vanda flygplats från och med 2015. Det innebär att övervakningen sker på två orter från och med 2015. Flygledare som arbetar i Tammerfors erbjuds möjligheten att stegvis flytta över till Helsingfors-Vanda flygplats. Det är 70 flygledare som arbetar inom den regionala övervakningen i Tammerfors.
Sami Fabritius, ordförande för flygledarförbundet är en aning förvånad, men i och för sig också lättad över den nya tidsfristen.
– Man undrar hur förnuftigt Finavias beslut är ur ekonomisk synvinkel. Det måste ju bli dyrare att ha verksamheten på två orter, säger Fabritus.
Raine Luojus, chef för flygtrafiktjänsterna på Finavia säger att det i början blir vissa investeringskostnader, men rätt snabbt uppnås synergieffekter.
– Vi räknar med att åtgärden ger besparingar redan år 2016 och 2017. År 2018 bedömer vi om det finns förutsättningar att fortsätta regional flygledning på två orter. Enheten i Tammerfors stängs ifall det inte verkar förnuftigt med parallellverksamhet, säger Luojus.
Finavias flygtrafiktjänster är mycket förlustbringande. Verksamheten går ut på att övervakar Finlands luftrum och producerar de flyglednings- och flygvägstjänster som flygtrafiken behöver. Förlusten i år blir cirka 12 miljoner euro på en omsättning på 64 miljoner. Finavias övriga verksamhet måste täcka flygtrafiktjänsternas förluster. En orsak till de stora förlusterna är att flygtrafiken har minskat under de senaste åren.
Finavia har en strategiplan för hur bolaget skall få flytrafiktjänsterna att nå ett plus minus noll resultat.
– Eftersom 70 procent av verksamheten är personalkostnader går det inte att i en handvändning få ekonomin i balans. Vi måste effektivera vår verksamhet via små steg, säger Luojus.
Sami Fabritius ser en stor fara i att spara på flygledningstjänsterna.
– Vi har haft en decentraliserad modell där en del av flygledningen sker i Tammerfors och en annan del på Helsingfors-Vanda flygplats. Det är sårbart om allt småningom flyttar till ett ställe. En annan viktig fråga är personalens arbetsförmåga. Intresset bland flygledarna att flytta till storstadsregionen har varit mer eller mindre noll. Personalen är nu tvungen att leva länge i osäkerhet om hur det går, säger Fabritius.
Finavia sysselsätter allt som allt cirka 2700 personer. Flygtrafiktjänstens andel är 460 årsverken. Bolagets verksamhet täcker 25 flygplatser i landet, som möjliggör internationella flygtrafikförbindelser från Finland till världen och från världen till olika orter i Finland.