Hård kamp mellan klädaffärerna
Ingen expeditionsavgift, gratis frakt och supersnabb leverans. Löftena från hårt konkurrerande klädaffärer på nätet försöker överträffa varandra för att locka kunder, för konkurrensen är stenhård trots att branschen växer snabbt.
De traditionella klädkedjorna med postorder och handel på nätet har de senaste åren fått konkurrens av renodlade nätaffärer.
Och nätaffärerna blir allt flera när både inhemska och utländska butiker tävlar om kundernas uppmärksamhet.
Den utländska dominansen är rätt stor, Googles statistik visar att av de 20 nätbutiker för kläder av olika slag som är populärast är bara tre inhemska. De utländska aktörerna upplever Finland som en intressant marknad.
Många av affärerna är specialiserade och små och ser nätet som den bästa och naturliga distributionskanalen. Men många stora, internationella aktörer intar land efter land med sina varor.
Tyska Zalando är en av dem. Efter ett år på den finländska marknaden är Michael Lindskog, direktör för den nordiska verksamheten, nöjd.
– Finland är en mogen nätmarknad och vi ser en stor potential här, säger han.
Han tror att fler och fler kommer att handla på nätet i takt med att folk inser att det är både säkert och bekvämt.
Sex procent
De finländska konsumenterna handlade i fjol varor för 9,6 miljarder euro, vilket var något mindre än året innan. Men handeln med kläder, skor och accessoarer har hållits ungefär på en konstant nivå de senaste åren. De står för ungefär sex procent av den totala näthandeln, vilket innebär att finländarna köper för över en halv miljard euro.
I fjol minskade de inhemska nätaffärernas försäljning, medan försäljningen från utlandet ökade.
Lindskog är inte heller anspråkslös när han talar om Zalandos målsättning i Finland. Enligt honom vill nätaffären vara varje konsuments första val då det gäller mode och livsstil på alla sina marknader. Han vill inte heller jämföra sig med någon av de traditionella affärerna som har både näthandel och riktiga butiker, inte heller med andra butiker på nätet.
– Vårt koncept är unikt, vi erbjuder ett stort urval av varor samtidigt som vår webbsida är lätt att navigera på och innehåller mycket information, säger han.
Stora svenska
Zalando har inte bara vuxit i Finland, det unga företaget gjorde i fjol ett resultat som gick jämnt upp på hemmamarknaden i det tysktalande Europa och sålde totalt för över en miljard euro, en fördubbling av försäljningen från året innan. Omkring hälften av försäljningen genereras från marknader utanför det tyska kärnområdet.
Men också andra nätaffärer växer. Till exempel svenska Nelly, som ägs av börsnoterade CDON gjorde under årets sex första månader ett vinstbringande resultat.
– Under kvartalet uppvisade vårt modesegment en 20-procentig försäljningsökning och ett positivt rörelseresultat. Det är glädjande att det hårda arbete som Nellys nya ledning lagt ner i syfte att säkerställa långsiktig intjäning, börjar synas, skrev CDON:s vd Paul Fishbein i samband med att företaget presenterade sitt delårsresultat.
Bland de övriga aktörerna finns också svenska Bubbleroom som har samma ägare som postorderföretaget Haléns. Bubbleroom har kämpat med ekonomiska problem och flyttade i somras hela sin verksamhet till Borås.
Bubblerooms vd Svante Tegnér konstaterade i samband med det i en intervju i somras att konkurrensen inom branschen är stenhård och att bara de duktigaste kommer att överleva i slutändan.