Högt, urbant och ekologiskt i Mellersta Böle
Ett av alla tiders byggprojekt i Finland genomförs i Mellersta Böle i Helsingfors. Byggstart är 2015 och investeringen är i miljardklassen.
År 2023 ska Mellersta Böle, nu främst område med anknytning till järnvägen, ha en helt annan framtoning än i dag. I ett tätt bebyggt kvarter som samtidigt förenar Västra och Östra Böle ska man bygga både högt och urbant, ekologiskt och energieffektivt. Bland annat ska här finnas 3 400 cykelplatser och 400 laddningsställen för elbilar.
Byggrätten uppgår till 183 000 kvadratmeter och omfattar ny järnvägsstation, metrostation, terminal för kollektivtrafiken, ett kommersiellt centrum som blir dubbelt så stort som Kampens, hotell, kongresscentrum och kontorshus som når upp till 40 våningar. Och på det kommer en multifunktionell arena för evenemang, idrott och konserter samt hundratals bostäder som ökar antalet invånare i Mellersta Böle från nuvarande 8 600 till hela 20 000. Men ökningen av antalet jobb är ännu kraftigare, från nuvarande 25 000 till hela 50 000.
Byggnadsarbetena kommer i gång 2015 och man räknar med att helheten står färdig åtta år senare, 2023.
Staten äger 84 procent av området, Helsingfors stad 16 procent. Parterna har efter sedvanligt anbudsförfarande valt entreprenör för byggnadsarbetena och det är YIT som genomför projektet. YIT:s koncept är planerat av en holländsk arkitektbyrå, Office for Metropolitan Architecture som gestaltar kvarter med tät och intensiv struktur, strama linjer och ett starkt nutida formspråk. Värdet av projektet uppskattas till en miljard euro och såväl riksdagen som Helsingfors stadsfullmäktige ska godkänna överenskommelsen.
Området ska utvecklas till ett centrum för de mellersta delarna av Helsingfors, och från stadens sida är strävan att styra nya kontorshus och jobb till Mellersta Böle.
– Böle är livsviktig för Helsingfors, och investeringarna i de nya trafiklösningarna ska ge området en ännu starkare ställning som ett funktionellt centrum, säger överborgmästare Jussi Pajunen.