På Deltamarin har Markku Kanerva planerat fartygsbyggen sedan 1986. Titanic II är företagets mest spektakulära projekt. Inredningen i det ursprungliga fartyget gick mycket i trä, ett material som enligt dagens brandbestämmelser får användas ytterst begränsat. Foto: Robert Seger

Nya Titanic planeras i Reso

Det legendariska atlantfartyget s/s Titanic återuppstår. Om några år beräknas kopian, Titanic II, göra sin jungfruresa från Southampton till New York. Nya Titanic tar nu form på ett ritbord i Reso utanför Åbo.

Vid utkanten av Åboförorten Reso har det marina planeringsföretaget Deltamarin sitt huvudkontor. Försäljningsdirektör Markku Kanerva, 62, borde egentligen redan ha gått i pension. Men när han fick ansvaret för Titanicprojektet ­beslöt han att stanna kvar.

– Att bygga en ny Titanic är en utmaning man får bara en gång i livet. Inte kunde jag avstå från det.

Titanic II ska för passagerarna bli en exakt kopia av sin föregångare. Man gör små kompromisser för komfort och stora förändringar för säkerhet. Det betyder bland annat att hytterna saknar toalett och dusch, precis som för 104 år sedan.

– Varje morgon kommer därför kanske köer att uppstå till de gemensamma toaletterna och badrummen, förutspår Markku Kanerva och ler.

Det är initiativtagaren till projektet, den australiska affärsmannen Clive F Palmer, som kräver att också de hygieniska utrymmena ska följa förebilden. Tredjeklasshytterna är som minst därför bara 4,2 kvadratmeter stora och sängarna 185 centimeter långa och 60 centimeter breda. Allt som det var 1912.

– Vi som planerar och ritar fartyget tror att dagens komfortkrav i förlängningen förutsätter större sängar och egen dusch och toalett i hytterna så vi planerar med tanke på att senare kunna bygga om och modernisera hytterna.

Tre klasser

I nya Titanic följer man traditionen från 1912 och indelar passagerarna i olika klasser. Tredjeklasspassagerarna har inte tillträde i förstaklasspassagerarnas utrymmen.

– Rederiets plan är att dela in resan Southampton-New York i tre etapper så att passagerarna hinner prova på alla tre klasser innan fartyget når destinationen, berättar Markku Kanerva.

När det gäller säkerheten kompromissar man inte. Dagens krav måste följas.

– Allt som bara kan göras kommer att bli gjort för att garantera att dagens regelverk följs. Det ska till exempel finnas plats i livbåtarna för alla, även om det inte är obligatoriskt. Räddningsflottarna skulle i princip räcka till.

– Stabiliteten planeras också om så att man kan lita på de vattentäta skotten. Misstaget från 1912 ska ­inte göras om.

Andra förändringar är att ångpannorna byts ut mot dieselmotorer. Enligt Kanerva försvinner 200 kolskyfflares jobb från ursprungsfartyget.

– I gengäld måste manskapets hytter byggas ut enligt internationella arbetsorganisationen ILO:s direktiv. 1912 bodde besättningen mycket trångt. Också luftkonditionering som saknades 1912 finns med i planerna.

Byggs i Kina

Även om planeringen av nya Titanic sker i Reso är det osannolikt att fartyget byggs på ett finländskt varv. Rederiet Blue Star Line har ett preliminärt avtal med det kinesiska varvet Jinling.

Clive F Palmer som står bakom Blue Star Line har blivit rik på gruvbusiness och hotell. Markku Kanerva berättar att beställaren av Titanic är en mycket impulsiv och spännande man.

– När Deltamarin erbjöd sig att planera fartyget träffade jag Palmer i Hongkong för att presentera vårt företag. Han blev så imponerad att vi redan samma dag skrev kontrakt. Det är första och enda gången en presentation övergått i kontraktsmöte så att bägge ­sakerna avklarats på en gång.

För ett år sedan undertecknades kontraktet och Deltamarin fick uppdraget att planera Titanic II. Mycket har hänt sedan dess, ­berättar Markku Kanerva.

– Vår och Palmers syn på fartyget går ibland mycket i sär. Palmer vill inte kompromissa utan kräver envist att de ursprungliga ritningarna följs.

– Vi har nu fått honom att förstå att ett extra säkerhetsdäck måste byggas för att få plats med nödutgångar. Därför blir Titanic II ett däck högre än förebilden. På det sättet får vi också plats med kasino, teater och spa. Fartyget blir också bredare för stabilitetens skull. Men längden är densamma.

När Titanic avgick på sin ödesdigra jungfrufärd i april 1912 var fartyget störst i världen. Kopian, som enligt planerna startar på sin jungfrufärd i april 2016, är förhållandevis liten, medger Markku Kanerva.

– De största kryssningsfartygen av Oasisklass som byggdes i  Åbo för något år sedan är över 200 000 grosston. Titanic II blir drygt en fjärdedel av det, 60 000 grosston.

Precis som förebilden ska Titanic II främst gå i reguljär trafik mellan Southampton och New York. Bägge Titanicfartygen tar lika många passagerare, maximalt 2 451.

– Under den värsta vintern från oktober till april gör hon kryssningar över hela världen och visas upp i olika hamnar mot betalning.

Intresset för den nya Titanic är enormt, berättar Markku Kanerva.

– Planeringsarbetet hämmas av att oräkneliga Titanicentusiaster från hela världen kontaktar oss med frågor, goda råd och originella uppslag.

– Försäljningen har inte ens inletts, ändå står redan 40 000 personer i kö för biljett. Det finns de som erbjudit sig att betala över en miljon dollar för att säkert få en av sviterna under jungfruresan.

Ska den ursprungliga tidtabellen hållas och fartyget stå klart i april 2016 måste byggstart ske snart. Markku Kanerva understryker att Deltamarin bara planerar bygget.

– Själva byggandet är en fråga mellan varvet och rederiet. Men Deltamarin har erbjudit sig att också under byggprocessen ansvara för ritningar och planering samt koordinera arbetet. I bästa fall skulle det ge oss 800 000 mantimmar arbete.

Enligt Markku Kanerva har Deltamarin snart gjort sin andel av planeringen.

– Problemet är att ingen bygger fartyg i stil med Titanic längre. Queen Elizabeth II var det sista fartyget som på 1960-talet byggdes på klassiskt vis. Bygget ställer därför stora krav på varvet. Det är inte säkert att man i Kina kan leva upp till kraven. Ordern kan därför kanske i slutändan hamna på ett annat varv, kanske i Europa. Men det är en sak mellan rederiet och varvet. Vi bara planerar.