FOTO: LEHTIKUVA/Mikko Stig

Japanerna älskar fortfarande Unikko

Designarna jobbar kvar efter Marimekkos plagiatskandaler. Beskyllningarna om plagiat verkar inte ha påverkat försäljningen nämnvärt.

Enkel, högklassig, klara färger. Det är Yoko Funatos och MasayoFunatos bild av Marimekko. I Japan har de inte hört ett ord om plagieringsskandalerna.

Paret Funato är i Helsingfors på en veckolång semesterresa och ska precis gå in i Marimekkoaffären på Norra esplanaden i Helsingfors. Deras favoritmönster är Unikko.

Inte heller Makiko Sate, AkikoKoyama eller ImokoOzonoa har hört några rykten om plagiat och de verkar inte heller bry sig speciellt mycket.

Misako Gustafsson däremot bor i Finland och känner till fallen.

– Kopiering är vardag och kommer inte att påverka varumärkets image på något sätt. I Japan har alla ett favoritmönster från Marimekko, säger Gustafsson.

Gustafssons sällskap HirokoKanaya och KoishiroKanaya har inte hört om skandalen. Precis som paret Funato flaggar de för Unikko.

Designarna jobbar kvar

Enligt Marimekko har plagiatdiskussionen inte påverkat bolagets resultat för april–juni. Ekonomidirektören Thomas Ekström, som hoppat in i stället för sjukledige vd:n Mika Ihamuotila, medger att man var orolig för att uppståndelsen skulle synas i affärsverksamheten.

– Alltid finns det ju en oro för hur mediesynlighet av det där slaget påverkar. Det kan jag inte förneka. Men å andra sidan har vi en ytterst lojal kundkrets som vi försöker betjäna på bästa möjliga sätt, sade han i samband med att Marimekko offentliggjorde sitt kvartalsresultat.

I maj avslöjades att mönstret Metsänväki ritat av Kristina Isola i själva verket var ett plagiat. I juli skrev tidningarna att även Teresa MoorhousesIsoisänpuutarha skulle vara en kopia, men det bestred Marimekko.

Båda designerna arbetar fortfarande som frilansare för Marimekko.

Ekström säger att bolaget skärpt sin övervakning av eventuella likheter mellan Marimekkomönster och annan konst.

– Under designprocessen finns det fler tillfällen där man bedömer hur unik och konstnärlig visionen är. Man för en kontinuerlig dialog med formgivaren.

Alltför populärt?

Marimekkos resultat för det andra kvartalet var 1,5 miljoner euro på minus före skatter. Ett år innan var förlusten 0,3 miljoner. Omsättningen steg ändå med nästan en femtedel till 23 miljoner.

Marimekko kom med liknande bud som andra exportbolag: konjunkturerna i dåliga i Europa och Finland och tillväxten kommer från Asien. Under perioden april–juni öppnade Marimekko 14 nya butiker, nio av dem utomlands.

I Japan är Marimekko redan onödigt populärt, säger Makiko Sate, AkikoKoyama och ImokoOzonoa. Alla går numera omkring med en Unikko-mönstrat paraply.