Foto: Hbl-arkiv.

Öppen data ska ge nya företag

I budgetförslaget för nästa år ingår ett förslag om att öppna offentlig data kring bland annat kollektivtrafik och väder för sex miljoner euro. Satsa också på undervisning i att använda data, uppmanar en expert.

I juni i år öppnade Meteorologiska institutet sin databas så att vem som helst kan utnyttja den information som finns där. Förhoppningen var att det skulle skapa nya företag.

– Ännu vet vi inte vilka som använder databasen och hur, men intresset är stort, säger Juhani Damski, direktör på institutet.

Enligt honom och Petri Kola, projektchef för tävlingen Apps for Finland finns det många olika slags företag man kunde grunda med väderdata som bas. Och när dessutom andra databaser öppnas finns möjligheter att korsköra data.

– När databaser öppnades i USA skapades stora affärsområden, säger Kola.

Han menar att möjligheterna är oändliga också hos oss. Kollektivtrafik, jord- och skogsbruk, fastigheter – alla har de nytta av väderdata. Men det gäller att hitta ett koncept som ännu inte finns.

– En kompetent person med rätt idé kan skapa en stor marknad som lätt blir global. Det är lika viktigt att använda data rätt som att öppna den, påpekar Kola.

Som exempel nämner han företaget och applikationen Blindsquare som ger synskadade en möjlighet att med hjälp av en röststyrd smarttelefon navigera sig fram. Applikationen använder öppen kartdata som bas och har från Finland spritts globalt.

Möjligheterna att växa inom en smal sektor och vinna marknad internationellt är enligt Kola goda. Men det gäller att vara ute i tid, för det här är en marknad där vinnaren tar allt.