Dispatches skapade en sida som manar till en "gurkrevolution" på Facebook. En klickfarm i Dhaka gav sidan flera hundra supportrar för bara 15 dollar. Foto: Benjamin Suomela.

1000 likes för 15 dollar

I Bangladesh sitter arbetare och gillar sidor på Facebook för svältlöner, berättar brittiska Channel 4 i ett gräv. Köpare hittas bland hundratals återförsäljare som säljer gillningar till västerländska företag.

Väntar du otåligt på nya följare på Twitter, tittare på Youtube eller gillningar på Facebook? Då kan du köpa dem, 15 dollar för 1000 klick. Företag såsom Shareyt.com säljer klick och påstår sig använda crowdsourcing för att samla in dem. Men det är en sanning med modifikation, berättar brittiska Channel 4 i programmet Dispatches som visas på måndag kväll.

Shareyt.com verkar liksom många andra företag köpa en stor del av sina klick från Dhaka i Bangladesh. Där sitter arbetare och loggar in och ut på konton på sociala medier och gillar sidor på beställning, skriver the Guardian med hänvisning till Dispatches gräv.

Dispatches besökte en "klickfarm" där arbetare jobbade i tredubbla skift och fick 1 dollar för 1000 klickningar.

– Det är en katt-och-råtta-lek mellan algoritmer och de sociala medierna. Ofta använder man en blandning av automatiserade och mänskliga lösningar. Robotarna sköter grovjobbet och människorna ingriper vid en problemsituation, säger Vili Lehdonvirta som forskar i virtuella ekonomier vid Oxford Internet Institute.

Men nu verkar man använda enbart mänsklig arbetskraft i stället för algoritmer. Varför?

– Konton som skapats av riktiga människor ser ofta trovärdigare ut. Algoritmerna som sociala medier använder för att stoppa den här verksamheten utvecklas också hela tiden. Det är inte alltid helt billigt att hänga med. Då kan det för vara mera lönsamt för ett företag i Bangladesh att anställa människor för att göra hela jobbet.

Otaliga västerländska företag har köpt klickningar av Shareyt.com och motsvarande företag – bland annat Coca-Cola, insinuerade Dispatches.

– Vad man köper är signaler som visar hur populär man är bland konsumenterna. Om det framkommer att till exempel gillningar är köpta så blir signalens värde i fråga satt. Å andra sidan så kan man redan göra reklam för sin sida på Facebook och på det sättet köpa gillningar. Skillnaden till verksamheten som Dispatches beskriver är sist och slutligen inte så stor, säger Lehdonvirta.