Dispatches skapade en sida som manar till en "gurkrevolution" på Facebook. En klickfarm i Dhaka gav sidan flera hundra supportrar för bara 15 dollar. Foto: Benjamin Suomela.

1000 likes för 15 dollar

I Bangladesh sitter arbetare och gillar sidor på Facebook för svältlöner, berättar brittiska Channel 4 i ett gräv. Köpare hittas bland hundratals återförsäljare som säljer gillningar till västerländska företag.

Väntar du otåligt på nya följare på Twitter, tittare på Youtube eller gillningar på Facebook? Då kan du köpa dem, 15 dollar för 1000 klick. Företag såsom Shareyt.com säljer klick och påstår sig använda crowdsourcing för att samla in dem. Men det är en sanning med modifikation, berättar brittiska Channel 4 i programmet Dispatches som visas på måndag kväll.

Shareyt.com verkar liksom många andra företag köpa en stor del av sina klick från Dhaka i Bangladesh. Där sitter arbetare och loggar in och ut på konton på sociala medier och gillar sidor på beställning, skriver the Guardian med hänvisning till Dispatches gräv.

Dispatches besökte en "klickfarm" där arbetare jobbade i tredubbla skift och fick 1 dollar för 1000 klickningar.

– Det är en katt-och-råtta-lek mellan algoritmer och de sociala medierna. Ofta använder man en blandning av automatiserade och mänskliga lösningar. Robotarna sköter grovjobbet och människorna ingriper vid en problemsituation, säger Vili Lehdonvirta som forskar i virtuella ekonomier vid Oxford Internet Institute.

Men nu verkar man använda enbart mänsklig arbetskraft i stället för algoritmer. Varför?

– Konton som skapats av riktiga människor ser ofta trovärdigare ut. Algoritmerna som sociala medier använder för att stoppa den här verksamheten utvecklas också hela tiden. Det är inte alltid helt billigt att hänga med. Då kan det för vara mera lönsamt för ett företag i Bangladesh att anställa människor för att göra hela jobbet.

Otaliga västerländska företag har köpt klickningar av Shareyt.com och motsvarande företag – bland annat Coca-Cola, insinuerade Dispatches.

– Vad man köper är signaler som visar hur populär man är bland konsumenterna. Om det framkommer att till exempel gillningar är köpta så blir signalens värde i fråga satt. Å andra sidan så kan man redan göra reklam för sin sida på Facebook och på det sättet köpa gillningar. Skillnaden till verksamheten som Dispatches beskriver är sist och slutligen inte så stor, säger Lehdonvirta.

KommentarerLäs regler för kommentarer >>

Regler för kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Här är våra spelregler:

  • Var hövlig och korrekt i dina kommentarer.
  • Respektera andra personers privatliv oavsett om det gäller andra debattörer, personer i artiklarna eller journalister. Inga personangrepp tillåts.
  • Håll dig till artikelns ämne och motivera din åsikt.
  • Eftersom Hbl är ett svenskspråkigt medium är kommentarsspråket svenska.
  • Dina kommentarer kan användas i andra sammanhang på Hbl.fi, i Hufvudstadsbladet eller i andra KSF Media publikationer.



Det är inte tillåtet att:

  • hota, trakassera, sprida lögner eller skvaller.
  • uppmana till brott eller på annat sätt bryta mot Finlands lag.
  • använda svordomar och obscena ord.
  • kommentera etnicitet, kön, sexuell läggning, religion eller hälsotillstånd om det saknar betydelse i sammanhanget.
  • skriva rasistiska och sexistiska inlägg.
  • göra reklam.
  • länka till sidor med sexistiskt, pornografiskt eller rasistiskt innehåll. Detsamma gäller länkar till diskussionsforum.
  • skriva långa citat, huvuddelen av kommentaren ska vara din egen.
  • använda osakliga användarnamn (signaturer).



Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar genom att klicka på flaggsymbolen invid kommentaren. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi. Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av flera svenskspråkiga nyhetssajter. Har du klagomål som gäller modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.



Hur syns mitt namn eller signatur: Det är endast möjligt att kommentera artiklar om du skapat ett digitalt konto och loggat in. Utgångsläget är att ditt förnamn och efternamn syns när du kommenterar, men du kan också välja att använda en signatur om du inte vill uppge ditt riktiga namn.



Hur ändrar jag min signatur: På hbl.fi, klicka till Mitt konto-knappen uppe till höger och välj Regigera kontouppgifter. Välj Personlig information. Längst ner på sidan kan du ange Signatur för kommentarer. Klicka på Spara. Notera att du vid varje kommentering fritt kan välja signatur.



Så behandlar vi din signatur Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Vi förbehåller oss rätten att kontakta dig.