Foto: Trond H. Trosdahl. Det brittiska förlaget Random House hävdar att Marimekkomönstret I Farfars trädgård (Isoisän Puutarhassa) är en kopia av illustrationerna i barnboken Rosie’s walk.

Aktivare publik upptäcker plagiat

Marimekko skakas av ytterligare en plagiatmisstanke, bara två månader efter att det populära mönstret Skogsfolket visade sig vara plagierat från ett ukrainskt verk från 1963.

I fredags berättade Helsingin Sanomat att det brittiska förlaget Random House utreder om Marimekkomönstret I Farfars trädgård (Iso­isän Puutarhassa) är en kopia av illustrationerna i barnboken Rosie’s walk. Det var Yle som först berättade om likheterna mellan mönstret och den brittiska barnboken. Två månader tidigare erkände Marimekkos designer Kristina Isola att hon gjort sig skyldig till plagiat, efter att en konstintresserad läsare kontaktat Helsingin Sanomat med misstankar. Marimekko erbjöd sig att köpa upphovsrätten till verket, men man har ännu inte lyckats nå en överenskommelse.

Medvetna fans

Enligt Saara Taalas, som är professor i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet i Sverige, vittnar avslöjandena kring Marimekko om ett nytt slags relation mellan företagen och publiken.

– Fansens roll accentueras. Det handlar inte om att andra bolag skulle ha satt dit Marimekko, utan uttryckligen om aktiva experter i publiken.

Enligt Taalas följer publiken med företagen mer än tidigare.

– Det är ett nytt slags publikrelation som utmanar företagskommunikationen och varumärkena.

Överlag menar Taalas att det har skett en förändring under de senaste åren: allmänheten ser inte längre varumärket bara som företagets produkter, utan är allt mera intresserad av helheten: hur föddes idén till produkten, hur har den framställts och så vidare.

– Historien bakom en produkt intresserar folk. Jag är rädd för att företagen hamnar på efterkälken här.

Taalas tror ändå inte att Marimekko som varumärke skulle kunna gå under av plagiatmisstankar så här snabbt efter varandra.

– Självklart klarar sig varumärket, det är ett gammalt brand.

Men förstås kan misstankarna och skandalerna påverka konsumenternas uppfattning om Marimekkos produkter och designer.

– Den senaste tidens fall visar att Marimekko är ett väldigt designerdrivet företag. Det är helt i enlighet med företagets varumärke. Å andra sidan kanske konsumenterna inte har vetat om att formgivarna jobbar så här pass självständigt. Frågan är hur företaget reagerar på det.

Då handlar det enligt Taalas ändå inte längre om varumärke, utan om kommunikation.

– Det har visat sig att finländska företag har en del att lära sig om snabb kriskommunikation. Det finns skäl att öva på den i ett läge då det inte är kris.

Litar på designern

Marimekkos konstnärliga ledare Minna Kemell-Kutvonen svarar på Hbl:s frågor enbart per mejl. Enligt henne litar Marimekko fullt på designern Teresa Moorhouses konstnärliga vision av hennes farfars trädgård i 70-talets England. Hon påpekar att Marimekko varit i en lyckosam position med trogna vänner under alla årtionden.

– Vi hoppas att också det positiva vi jobbar med dagligen får den uppmärksamhet den förtjänar.