Det är nu möjligt för bostadssäljare att jämföra priset på mäklartjänster. Foto: Catrin Svenfors

Kolla din bostadsmäklare

Sedan januari tillåter en ny webbsida bostadssäljare att jämföra priset på mäklartjänster.

Äger du en bostad och överväger att sälja den? Tänk då efter två gånger innan du väljer mäklare. Prisskillnaderna inom branschen är stora och kvaliteten varierar likaså. Det vet Ville Lehtinen som är vd för företaget Effortia. Effortia driver sedan januari webbsidan asuntojenmyynti.fi som tillåter försäljare att jämföra priset på olika mäklare.

– Vi har samlat alla priser vi bara kunnat hitta med hårt handarbete. Hittills har inte ett enda förmedlingsbolag klagat på att vi skulle sprida felaktig prisinformation, säger Lehtinen som själv påbörjat sin bana inom förmedlingsbranschen på förmedlingsbolaget Kiinteistömaailma.

På sätt och vis vänder Effortia på marknaden. Förmedlarna konkurrensutsätts mot varandra. Men någon välgörenhet handlar det inte om. Tvärtom drar Effortia höga växlar på att gunga på spelbrädet.

Sedan några månader tillbaka kräver asuntojenmyynti.fi registrering och inloggning. Bland uppgifterna man skall ange ingår adress och storlek på lägenheten man bor i.

Effortia skapar alltså genom sin tjänst också en databas på lägenheter och deras försäljare – och den är knappast helt blygsam till sin storlek.

– Vi samlar uppgifter om lägenheter och tipsar förmedlare om försäljare. Men vi skickar aldrig vidare uppgifter utan kundernas samtycke.

Arvodet för ett tips ligger kring 25 euro.

Varken korv eller mjölk

Kiinteistömaailma och Huoneistokeskus tillhör båda de dyrare aktörerna på förmedlingsmarknaden.Bägge företag förhåller sig ytterst skeptiskt till asuntojenmyynti.fi.

– Vi säljer inte korv eller mjölk. Priset är inte den viktigaste mätaren på service inom den här branschen, säger Seppo Hämäläinen som är vd för Kiinteistömaailma.

Antti Asteljoki, vd för Huoneistokeskus, är inne på samma linje.

– Bostaden är alltid unik och varje bostadsförsäljning måste hanteras individuellt. Det kan vara till och med farligt att rangordna olika tjänster utifrån deras pris, säger Asteljoki.

Lehtonen tycker att förmedlingsjättarna har en märklig inställning.

– Delvis stämmer det att priset inte är det främsta kriteriet för en bra mäklare. Men många konsumenter tittar först på priset och sedan på andra kriterier, säger Lehtonen och drar sig till minnes sina dagar på Kiin­teistömaailma.

– Det var det första många kunder frågade.

Både Hämäläinen och Asteljoki säger att de inte fått en enda kund via asuntojenmyynti.fi, eftersom varken Kiinteistömaailma eller Huoneistokeskus köper tjänster av företaget. Inte heller webbsidans kundregister väcker något större intresse.
Försiktig entusiasm

– Visst är vi intresserade av marknadsinformation men än så länge tror jag inte att den här webbsidan kan framställa sådana uppgifter som vi inte själva har, säger Asteljoki.

På branschnivå är förhållningssättet till asuntojenmyynti.fi mindre negativt.

– Jag tror inte att sajten kommer att medföra stora förändringar på förmedlingsmarknaden. Men visst ökar den marknadens transparens och gör det lättare att jämföra förmedlarna sinsemellan, säger Jukka Malila som är vd på fastighetsförmedlingsbranschens centralförbund.

Också Malila understryker att priset bara är en komponent att beakta när man jämför förmedlingstjänster.

– Vi tar inte ställning till prisets betydelse. Att något är billigt betyder inte att det är bra, invänder Lehtonen.

Heikki Tarvonen på sydvästra Finlands regionförvaltningsverk tror att prisjämförelser kan bli ännu svårare i framtiden. Tarvonen följer med situationen, eftersom regionförvaltningsverket agerar som konsumenternas ombud på bostadsmarknaden.

Svårtolkade paragrafer

I juli trädde ett nytt EU-direktiv om prisinformation i kraft. Den så kallade förordningen om prisinformation vid marknadsföring av konsumtionsnyttigheter från 1999 blev därmed ersatt av en ny förordning av statsrådet.

– Reformen försämrade situationen för konsumenterna. Medan den tidigare förordningen entydigt stipulerade att man måste ange ett pris i marknadsföringen av alla varor och tjänster, så berör den nya förordningen i första hand varor, säger Tarvonen.

Den nya förordningen skall tolkas i ljuset av flera lagar. Regionförvaltningsverket väntar på riktlinjer för hur man skall tolka den nya och snåriga förordningen.

– Vi vet ännu inte om förmedlingsföretagen över huvud taget behöver ange pris på sina tjänster i till exempel tidningsannonser. Vi hoppas att konsumentskyddslagen ger manöverutrymme att fortsätta kräva prisuppgifter även på tjänster, men vi väntar fortfarande på bud från konsumentverket.

Lehtonen har dragit nytta av den gamla förordningen. Hur det blir nu vet han ännu inte.

– Ibland är det ytterst svårt att över huvud taget hitta priserna. Alla mäklare vill inte ange något pris, men måste på grund av förordningen om prisinformation.