Mega-Paula ska marknadsföra gay-vänliga Helsingfors för deltagare i Stockholms Pride-festival. Foto: Helsingfors stad.

Mega-Paula ska locka turister i Stockholm

Helsingfors stad satsar på målgruppsinriktad marknadsföring och sänder en drag-artist till Stockholms Pride-festival.

I månadsskiftet juli-augusti arrangeras Pridefestivalen i Stockholm, den största i sitt slag i Norden. Helsingfors stad passar på att berätta för deltagare och åskådare att även Helsingfors är en trevlig stad för sexuella minoriteter, och sänder drag-artisten Mega-Paula till festivalen.

– Vi vill påminna om att Helsingfors är en öppen och tolerant stad, säger Tuulikki Becker, chef på stadens turist- och kongressbyrå.

I Helsingfors finns nätverket "Gay Friendly Helsinki" för företag och hotell som vill profilera sig som öppna och "gay-vänliga", det vill säga välkomnar personer som representerar sexuella minoriteter.

Marknadsföringsjippot i Stockholm syftar till att ge den här sidan av staden synlighet.

– Mega-Paula kommer bland annat att ordna en tävling i vilken man kan vinna en resa till Helsingfors, säger Becker.

Det är första gången jippot ordnas och hur det lyckas mäts bland annat i hur stort intresset för tävlingen blir. Mega-Paulas, det vill säga Juha Rastas, resa och utgifter täcks av sponsorer, så för staden handlar det inte om någon stor utgift.

Hur tänker du marknadsföra Helsingfors, Juha Rastas?

– Som en härlig sommarstad. Jag ska delta i så många evenemang som möjligt, gå runt med marknadsföringsmaterial och sprida ordet om Helsingfors.

Varför vill du åka till Stockholm och göra det här?

– Jag älskar Pride-festivalen där över allt annat. Människorna och stämningen är härlig!