Foto: Hbl-arkiv.

Företagen behöver inte längre ange pris i sina reklamer

Enligt Konkurrensverket kan den nya förordningen försvaga konsumentens ställning.

I dagstidningen marknadsför en internationell klädfirma sin höstkollektion. Det finns byxor, skjortor, jackor och huvudbonader.
Hittills har företagen varit tvungna att ange priset på varje plagg och accessoarer separat, men nu kommer det att ske en ändring. Orsaken är en ny förordning som leder till att det blir frivilligt att ange priset.

– Jag anser att det är positivt. Valfriheten är en bra sak för företagare. Priset är inte den enda faktorn som köpbeslut grundar sig på, säger vd:n Ritva Hanski-Pitkäkoski på Annonsörernas förbund.

Konkurrens- och konsumentverkets jurist Jukka Kaakkola är mer skeptisk till förordningen, som utfärdats av regeringen. Han anser att det blir allt svårare att jämföra priser om de undanhålls.

– Det är utan vidare en försämring från konsumenternas sida, säger Kaakkola.

Prisförordningen gäller inte bara teve- och tidningsreklam.

Framöver blir det frivilligt att hålla framme prislistor på privata hälsovårdstjänster, transporttjänster eller telefon- och bredbandstjänster. Arbets- och näringsministeriet motiverar förändringen med att marknadsreglerna ska förenhetligas inom EU-området.

Oklarheter om slutresultat

På Finlands Läkarförbund och Finlands Tandläkarförbund är man överraskade över förordningen.

Tandläkarförbundets verksamhetsledare Matti Pöyry säger att myndigheter oftast efterlyser konsumenters rättigheter och transparens gällande priser.

– Jag tror inte att praxisen i Finland kommer att förändras så mycket. Här förstår man att det gynnar alla om man vet vad det kommer att kosta redan när vården inleds.

På Läkarförbundet uppger man att en del av experterna inom branschen är nöjda över förändringen, som träder i kraft på torsdag.

– Der är befogat att kunden har tillgång till prisinformationen. Problemet är att det kan vara svårt att fastställa ett pris inom hälsovården. Priset anges som delbetalning. Ibland har konsumenten svårt att uppfatta prisets del av helheten, säger Heikki Pärnänen, som är direktör för förbundets politiska enhet.

Reijo Svento, vd på it branschens intresseorganisation Ficom, är skeptisk till ändringen.

Han konstaterar att operatörerna har många skyldigheter som "den här förordningen" inte kan trolla bort.