Madsen Wikholm blev inspirerad att köpa cykel när en tidigare chef också gjorde det. För att hitta på något att göra med den började han cykla hela vägen från Kyrkslätt till jobbet i Helsingfors. Foto: Jannica Luoto

Han cyklar till jobbet för en ny brunn

Arbetsresor kan kännas som outnyttjad tid, men så behöver det inte vara. För varje kilometer som Madsen Wikholm cyklar under sommaren betyder det bättre kondition och mera pengar till Röda Korsets insamling.

Regnet droppar ner på cykelbanan vid Lappviken i Helsingfors när Madsen Wikholm svischar förbi i full cykelmundering. Flera gånger per vecka trampar han in från Kyrkslätt till jobbet som IT-chef för Svenska litteratursällskapet.

– Att cykla är en nollställning, du kan inte fundera på något speciellt. Det fungerar sannerligen som stresshantering.

Trots blåst, getingar inne i hjälmen, en bruten handled och klurigheter med att hitta rätt mängd utrustning i varierande väder vill Wikholm cykla oftare till jobbet.

– Jag slår två flugor i en smäll när jag pendlar och motionerar på samma gång – jag håller vikten och får bättre kondition.

Wikholm är kapten för Svenska litteratursällskapets i Finland lag i Kilometerkampen, en lättsam tävling som ordnas för femte året för att främja vardagscyklande. Företag, föreningar eller vilken som helst annan form av grupp människor kan bilda ett lag. Man kan utmana andra lag, och vara med om att vinna priser som lottas ut.

FAkta
Motion och bistånd
  • Cykelkampen Kilometrikisa som i år ordnas för femte gången under tiden 1.5–22.9 har för tillfället 1 981 lag och 27 697 deltagare.
  • Det finns tre olika grupper för olika stora lag: den lilla serien för lag på under 25 personer, den stora serien för lag på över 25 personer, och en grupp som är specifikt inriktad på idrottsföreningar.
  • Hittills har man cyklat 14 761 595 km, och enligt föreningens uträkningar betyder det att man sparat drygt 1 000 000 liter bensin och släppt ut drygt 2,5 miljoner kilogram mindre koldioxid än om man kört bil samma sträckor.
  • De lag som är med i tävlingen kan också välja att gå med i kampanjen Kedjereaktionen där man för varje 25 kilometer donerar en euro till Finlands Röda Kors.
  • De bästa prisen i cykeltävlingen lottas ut, så man kan vara med och vinna priser även om man inte cyklar långa vägar.
  • På webbplatsen www.kilometrikisa.fi kan man se hur mycket pengar som samlats in till FRK och följa med vilka lag som ligger i topp. Där kan man också anmäla sig till tävlingen.

Det är föreningen Pyöräilykuntien verkosto som ligger bakom konceptet. Enligt verksamhetsledare Matti Hirvonen är tanken att främja vardagsmotionering, något som verkar ha lyckats. Enligt en enkät som föreningen gjort har kring tjugo procent av dem som är med i tävlingen inte varit aktiva cyklister innan de gick med. Många fortsätter också med cykelpendlandet utanför själva tävlingen som varar från 1 maj till 22 september.

Svenska litteratursällskapet är med i kampen för andra året.

– Det här konceptet är som helhet en jättebra idé. Tanken är ju att folk ska röra på sig mer, och att man upplever att det är en rolig grej, säger Sophie Holm som är forskare på Svenska litteratursällskapet.

Hon hade tidigare varit med i tävlingen på sitt forna jobb på Riksarkivet, och det var också hon som anmälde SLS för att utmana den gamla arbetsgivaren i fjol.

Inte bara motion

Svenska litteratursällskapet i Finland är ett av lagen som också deltar i den frivilliga insamlingen Kedjereaktionen, där en euro per 25 kilometer går till bistånd. Kampanjen som varit en del av Kilometerkampen i fyra år är enligt Finlands Röda Kors (FRK) ett enkelt sätt för företag och föreningar att kombinera två viktiga saker.

– Samtidigt som man i praktiken omsätter sitt företagsansvar tar man också hand om de anställdas hälsa, och på så sätt får man effektivare personal, säger Eeva Arrajoki, som är planerare för medelanskaffningen på FRK.

I fjol samlade man in 48 000 euro till bistånd genom kampanjen. I år ser det ännu bättre ut: räknaren på tävlingens hemsida låg på tisdag eftermiddag på 34 482 euro. Målet i år är att samla in 60 000 euro, trots att bara knappt 10 procent av lagen som är med i Kilometerkampen donerar pengar till FRK:s kampanj.

– Stämningen har varit så positiv. I fjol hade vi 120 registrerade lag, i år är de uppe i 160 stycken. Jag tror att kampanjen kommer att växa varje år, säger Arrajoki.

Nästan all cykling räknas, inte bara till och hem från jobbet. Men det finns vissa begränsningar.

– En gång hade ett lag bokat tid på en cykelbana och cyklade runt där, men det godkände vi inte. Tanken är ju att främja vardagsmotion.

Insamlingen sker på frivillig basis men det är få företag som backat ur om de förbundit sig till att donera pengar till FRK. Enligt Arrajoki är det många föreningar som de facto dubblerar pengarna de donerar för att få ihop en större summa.

Trampar för en god sak

Medlen som samlas in går i år bland annat till ett vatten- och sanitetsprojekt i östra Kenya, där en gammal brunn sätts i skick. Den nya brunnen förkortar vägen för de barn och kvinnor som i vissa fall måste gå upp till sju kilometer för att nå närmaste vattenpunkt. Pengarna används också för att köpa cyklar till biståndsarbetare. De är ett praktiskt och billigt sätt att ta sig från by till by, och som lätt kan repareras om något går sönder.

Madsen Wikholm avverkar 73–74 kilometer de dagar han cyklar till Helsingfors, vilket i bästa fall kan ge upp till nästan 300 kilometer per vecka. Han ser det som en självklarhet att SLS också är med i insamlingen för Finlands Röda Kors.

– Visst är det ju pengar som vi måste budgetera för, men att veta att man ger ungefär 3 euro per dag är ju inte helt fel.