Foto: Karl Vilhjálmsson

Bussbranschen väntar kaos

Bussbolagen är rädda för hur trafiken kommer att se ut om ett år. De stora städerna kommer att sälja hela kollektivtrafiken till lägst bjudande. Stadsbussar blir billigare medan priset på långtrafikerande bussar kan skjuta i höjden.

År 2009 förnyade riksdagen lagen om kollektivtrafiken. Reformen baserar sig på EU:s förordning om trafikavtal och betyder i praktiken att investeringar som städer och kommuner gör måste genomgå en offert­runda. Man vill förhindra kartelliknande avtal som skulle kunna uppkomma mellan bussbolagen.

Övergångsperioden som varat i fyra år håller på att ta slut. Under sommaren 2014 ska de flesta busslinjer i Finland förnyas och samtidigt konkurrensutsättas av myndigheterna.

– Det kommer att bli kaos, säger Heikki Kääriäinen som är verkställande direktör för bussförbundet Linja-autoliitto.

På förbundet värnar man om fri konkurrens, men det är detaljerna i reformen som gjorts på fel sätt.

– Bussförbundets kritik mot reformen är felaktig. Jag ser inte varför det skulle bli kaos när busstrafiken konkurrensutsätts, säger Tero Jokilehto, sakkunnig på Kommunikationsministeriet.

Bussar från landsbygden lider
Busstrafiken i alla större städer kommer att säljas ut som paketlösningar. Med andra ord kommer de stora städerna att få en kollektivtrafik som liknar den som Helsingfors, Åbo och Tammerfors har i dag.

Att köpa in en paketlösning till en stad får flera följder. Dels kommer bussbiljetterna inom staden att bli billigare, men å andra sidan kan det komma att betyda att vissa linjer till landsbygden blir dyrare eller dras in helt.

– Som busstrafiken ser ut i dag är det helheten som är lönsam. Vissa linjer kammar hem vinst, medan andra rutter inte är lika vinstbringande. De här rutterna är beroende av att folk inne i staden också anlitar bussen. Det är inte möjligt enligt trafikminister Merja Kyllönens förslag, säger Kääriäinen.

På busstationen i Kampens köpcenter i Helsingfors väntar Kati Kuhlberg på sin buss till Nummela. En enkelbiljett dit kostar i dag 9,30 euro.

– Man borde satsa på att jämna ut priserna. Visst är det behändigt att resa billigt inom Helsingfors, men det får inte gå ut över priset till and­ra städer. Det är fräckt att priset ska vara så mycket högre till landsbygden, säger Kuhlberg.

Under sommaren 2014 förflyttas planeringsansvaret till kommunerna. Kommunen ska själv planera rutterna inom dess gränser och mellan kommunerna sköter de olika närings-, trafik- och miljöcentralerna planeringen.

– Man förlorar helhetsbilden. Bussnätet i Finland är komplext och har vuxit fram under åren. Varför ska oerfarna personer börja planera busslinjer, säger Kääriäinen.

Däremot menar man på Kommunikationsministeriet att det här inte ska vara ett problem. Om en kommun anser att den inte klarar av att planera busstrafiken, kan den sälja ut hela konkurrensutsättningsprocessen till en extern partner.

Onnibus ger sig in i leken
Pekka Möttö som är verkställande direktör på lågprisbolaget Onnibus tycker att det är en självklarhet att man konkurrensutsätter alla investeringar som kommunen gör.

– En stor del av busstrafiken på landsbygden är baserad på antingen stöd som kommuner ger eller på frakt. Inte på sålda biljetter. Då är det fullständigt naturligt att man ger alla en lika stor chans att få uppdragen. Du kan inte alltid ge din kompis förtur, säger Möttö.

Nästa sommar kommer en stor del av Finlands linjer alltså att konkurrensutsättas. Det blir som en öppen auktion där bussbolag försöker komma in genom att erbjuda ett så lågt pris som möjligt. Och i den här tävlingen vill Onnibus vara med.

– Vi har som mål att trafikera rutter mellan alla stora och medelstora städer i Finland. Verksamheten kommer att bli en helt annan än den är i dag, och vi ser fram emot ett öppet anbudsförfarande.