Många försöker lura till sig en ny telefon av försäkringsbolagen. Foto: Lehtikuva/AFP/Will Oliver.

Bedragare suktar efter ny mobil

Försäkringsbolagen har märkt en ny trend i bedrägeriförsök – då en ny telefonmodell lanseras ökar skadeanmälningarna.

– Vi märker en tydlig ökning i skadeanmälningarna när en ny Apple-produkt kommer på marknaden, säger Mari Hätinen på försäkringsbolaget If.

De vanligaste bedrägeriförsöken handlar om hemförsäkringsanmälningar och fordon.

– Det vanligaste fallet är så kallad "plussning", det vill säga att man överdriver skadesumman, berättar enhetschef Timo Jyrinjärvi på Pohjola.

Också på Pohjola har man märkt en ökning i skadeanmälningar när nya telefoner kommer ut på marknaden, vilket Taloussanomat var först med att uppmärksamma.

Enligt en svensk undersökning ökar antalet telefonstöldsanmälningar med 103 procent när en ny Iphone kommer ut på marknaden.

I Finland har inga dylika undersökningar gjorts, men Mari Hätinen tror inte andelen är lika stor som i Sverige.

Bolagen utreder

Det är svårt att uppskatta hur stor andel bedrägerierna utgör. Enligt Finansbranschens centralförbund innehåller 5–10 procent av alla skadeanmälningar oklarheter som måste redas upp.

Bara en liten del av fallen hamnar på polisens bord. Då gäller det oftast grova bedrägerier. Små fall såsom telefonbluffar sköter försäkringsbolagen själva.

Försäkringsutredarna har ofta polisbakgrund. I Finland är de kring 30 till antalet, vilket är rätt få: Danmark har omkring 50, Norge 70 och Sverige 150 utredare.

Pohjolas Timo Jyrinjärvi önskar att polisen vore mer aktiv särkilt i fråga om större skadeanmälningar där man misstänker bedrägeri.

Vad om telefonen faktiskt blir stulen eller går sönder just då en ny modell lanseras? Ska man vara orolig för att anmälan inte blir godkänd?

– Utgångspunkten är att vi tror på kunderna. Vi utreder varje fall för sig, säger Mari Hätinen på If.

Det är lätt att göra en skadeanmälan på nätet. Gör tillfället tjuven?

– Det är en bra fråga. Hälften av alla anmälningar görs på nätet. Men samtidigt måste man komma ihåg att de flesta är ärliga. Huvudsaken är att det är lätt för de här männi­skorna att sköta sina ärenden. Man ska inte låta en liten grupp begränsa det, säger Hätinen.