Under sin första resa med Kutsuplus steg Jouni Seppänen på vid Järnvägstorget och åkte till Otnäs, dit han skulle på ett jobbmöte. Inga andra steg på när Hbl åkte med Seppänen. Foto: Leif Weckström.

Få använder smarta bussar

Det nya systemet med minibussar, som kostar miljontals euro, ska lappa hålen där kollektivtrafiken i huvudstadsregionen inte fungerar. Aktörer i taxibranschen är skeptiska till satsningen.

Du loggar in, skriver in start- och slutpunkt på din rutt, och så dyker din beställda minibuss upp på en busshållplats nära dig. Ombord på bussen uppdateras restiden i realtid. Så fungerar Kutsuplus, Helsingforsregionens trafiks (HRT) nya skötebarn. På tre år har pilotprojektet beviljats 7,8 miljoner euro för 10–15 minibussar.

– Tanken är att minska privatbilismen i centrum vid rusningstid och att minska antalet byten inom kollektivtrafiken. Den som reser mellan Ring I och III kan ha svårt att hitta en buss som åker ända fram. En annan fördel med Kutsuplus är att du slipper leta efter p-platser, vilka det är ont om i centrum, säger HRT:s Kari Rissanen som är projektchef för det nya systemet av minibussar.

De möjliga användningsområdena är många: En grupp kolleger som åker på kundbesök, ett syskonpar på väg till skilsmässoföräldern, eller helt enkelt en arbetsresa från Alberga i Esbo till Drumsö i Helsingfors. På den sistnämnda rutten saknas en busslinje som går ända fram.

På föreningen Helsingfors taxiförare (Helsingin taksiautoilijat) hoppas man att Kutsuplus inte stjäl kunder av taxiförarna.

– Varför jobbade man inte tillsammans med taxiförbundet från början? I stället väljer man att lyssna på konsulter och plöja ned miljoner på ett eget system. Det här kan bli ett vackert projekt som begravs om några år, säger verksamhetsledaren Arto Marttinen.

Han undrar också varför HRT inte sätter in nya busslinjer på ställen där de behövs. Nej, Kutsuplus går inte en ljus framtid till mötes eftersom det finns ett "marginellt behov" av tjänsten, menar Marttinen.

– De flesta av deras minibussar jag sett kör tomma. Mina varningsklockor ringer inte än, men det gör de den dag jag ser fullsatta minibussar.

Taxiförbundets vd Lauri Säynäjoki är mera försiktig när han uttalar sig.

– Det är krävande att göra kollektivtrafiken lönsam. Jag har också svårt att se att en mindre enhet kan vara effektiv. Men vi följer försöket med intresse.

Inte en taxi

Kutsuplus tio minibussar når inte fram i hela huvudstadsregionen. I väster kommer du inte längre än till Otnäs, i norr till Månsas och i öster till Hertonäs metrostation. Om två och ett halvt år däremot ska minibussarnas antal vara uppe i 100 fordon, och enligt planerna köra ända ut till flygplatsen. Då ska tjänsten omfatta hela Vanda, Esbo och Helsingfors.

Kommer Kutsuplus att stjäla taxikunder, Kari Rissanen?

– Det tror jag inte. Till exempel väntar inte minibussarna på kunderna. Men klart att det är möjligt att någon enskild person helt övergår till att använda Kutsuplus. I framtiden kan jag tänka mig ett närmare samarbete med taxibilarna. Vid behov kunde en taxi i några timmar erbjuda Kutsuplus-tjänster.

En annan skillnad mellan minibussarna och taxibilarna är att den tidigare enbart stannar vid hållplatser. I minibussarna är grundtaxan 3,50 euro per person. Motsvarande i en taxi är 5,70 euro, men då omfattas samtliga passagerare. Kilometerpriset i Kutsuplus är en tredjedel: 45 cent. I en taxi betalar en person 1,48 euro per kilometer.

Av användarna har Kutsuplus fått positiv respons. Men det finns de som klagar på sena minibussar.

– Vi har haft en del problem med förseningar på några minuter. Få av dem når upp till fem eller tio minuter. När vi får hundra bilar i början av 2016 blir vi verkligen en tjänst att räkna med. Nu befinner vi oss fortfarande i ett slags testskede.

Det handlar om matematik

För att transportera kunderna så smidigt och snabbt som möjligt krävs matematiska lösningar – och i förlängningen större serverkapacitet.

– I dag har vi tusen hållplatser, vilket innebär femhundratusen möjliga rutter. Då vi utökar rutterna blir antalet möjliga rutter ännu större.

För att göra beräkningarna mer exakta krävs ständigt uppdaterad information om trafikläget – och där är Kutsuplus inte riktigt ännu. Företaget Ajelo har fått 400 000 euro i kapitallån från HRT för att utveckla plattformen som räknar ut bussarnas rutter.

Kari Rissanen hoppas snart kunna införa trådlöst nät i bussarna för att kunderna ska kunna jobba på sina bärbara datorer. På ritbordet finns fortfarande önskemål om att införa happy hour-tider, att anpassa Kutsuplus till tågens tidtabeller eller att boka bussarna på ett återkommande klockslag.

Varför har Kutsuplus inget svenskt namn, som till exempel Reseplaneraren?

– Vi ville att det skulle vara så enkelt som möjligt. Det finns heller inget engelskt namn. Sidorna däremot finns på tre språk, säger Kari Rissanen.