Foto: Tor Wennström

Förmånligare att åka tåg – men inte för pendlaren

Från och med i sommar beror VR:s biljettpriser mer än tidigare på efterfrågan. Den som har en flexibel tidtabell kan spara pengar, medan priserna under rusningstid är högre.

Billigare för den som är flexibel, men dyrare för dem med fastslagen tidtabell. VR:s nya prissättning ger en större variation mellan biljettpriserna än tidigare. De populäraste tågturerna vid rusningstid kostar mer medan turer mitt på dagen kan fås till ett förmånligare pris.

– Eftersom det är svårt att sätta in fler tåg under rusningstider försöker vi sprida ut resenärerna så att alla ska få plats. Då kan de som har möjlighet att åka en annan tid hitta en billigare biljett, säger Otto Lehtipuu, direktör för samhällsrelationer och miljöfrågor vid VR.

Henrik Tarnanen och Maria Roivas har kommit med tåg från Joensuu för att gå på festival i Helsingfors. De tycker att förnyelsen kan vara bra, trots att det inte påverkat vilket tåg de tar.

– Ett par euro gör ingen skillnad. Om skillnaden är mer än fem euro kunde jag kanske tänka mig att ta ett annat tåg, säger Roivas.

Medelpriset på biljetterna har inte stigit, men priserna kan variera med tjugo procent. Att åka från Helsingfors till Vasa med en vanlig biljett i Eco-klass en måndag klockan 21.02 kostar 57,97 euro. För samma resa på fredag eftermiddag klockan 17.06 får man betala 74,79 euro.

Gynnar vissa
Det är främst de som kan vara flexib­la med sina tidtabeller som gynnas av lägre tågpriser. För dem med mer regelbundna tider, som till exempel arbetsresor, kommer inte resorna att bli förmånligare.

– Förhoppningsvis får de som reser under rusningstid mer plats på det här sättet, säger Lehtipuu.

Aini Lempinen pendlar mellan Helsingfors och Kajanaland för jobbets skull. Hennes tidtabell gör att det inte är möjligt att välja tåg.

– Så klart tycker jag inte det är bra att det kostar mer i rusningstid, men för vissa kan det vara lönsamt.

Också rabattgruppernas priser varierar mer än tidigare och till exempel studerandena drabbas. På turerna vid rusningstid minskar rabatten, som tidigare varit halva priset. Enligt de nya priserna varierar rabatten mellan 45 och 55 procent. Lehtipuu tror ändå att det nya systemet i längden gynnar rabattgrupperna.

– Studerande och pensionärer är ofta de som har större möjlighet att vara flexibla. Mitt på dagen är både priserna lägre och deras rabatt större, så de får dubbel nytta av det.

Lovande början
Prisändringarna har ännu inte lett till några större reaktioner, men den respons VR har fått av resenärerna är varierande. På VR är man nöjd med hur förändringen tagits emot och sommarens tågtrafik har hittills sett lovande ut. Att tågpriserna varierar mer och därför kan vara svårare att hålla reda på ser inte Lehtipuu som något problem.

– Resenärerna är vana vid att priser varierar, som flygbiljetter. Dessutom ökar försäljningen i våra biljettautomater och på nätet hela tiden så det är enkelt att jämföra priser.