Året runt. Rund som Cirkelhuset i bakgrunden, öppen alla årstider och med fisk som specialitet. Så tänker sig ägaren, Helsingfors arbetarförening sin paviljong vid Sparbankskajen. Föreningen investerar 3–4 miljoner euro i bygget. Foto: Arkitektbyrån Simo Freese

Nya strandkrogar sällan i sikte

Inga hinder finns för ny strandkrog vid Edesviken, men ägaren velar och funderar på lönsamhet. Utanför Folkets hus vid Djurgårdsviken är siktet inställt på att den flytande paviljongen öppnar nästa år.

Sommaren är kort och i värsta fall regnar livet på uteserveringar, krogar och kaféer med sjöläge ofta bort. Utom under somrar då vädret gynnar en mer mellaneuropeisk umgängesstil att träffas kring en kopp kaffe, ett glas vin, en smarrig macka eller en hel meny på en servering som ställer ut bord och stolar.

Krogar vid stranden är fortfarande tämligen sällsynta, i synnerhet med tanke på att strandlinjen är lång, men åtminstone två nya projekt är aktuella, även om ingendera har framskridit i snabb takt. I själva verket har processen från detaljplan och bygglov till behandlingen av eventuella besvär tagit många år.

Enligt typiskt helsingforsiskt mönster orsakade till exempel den flytande restaurangen vid Sparbankskajen ett ramaskri bland stadsdelsföreningar och i grannfastigheter. Grannar befarade att konstruktionen skulle förfula Djurgårdsviken för evigt, att restaurangen skulle hota lekparkens existens och så ansåg man att fotomontagen på byggnaden var vilseledande och att det redan fanns alldeles tillräckligt många krogar i Berghäll med näromgivning. Till och med stadsdelsföreningarna i Kronohagen och Brändö förde frågan till förvaltningsdomstolen.

Ska inte bete sig som en båt

Men nu, omkring tio år efter att ha lanserat tanken om en flytande restaurang, är Helsingfors arbetarförening, som äger och förvaltar Folkets hus på Broholmen, i gång med projektet. I början av juni inleddes det grundläggande arbetet med vajerfästen i bottnen för att byggnaden ska anpassa sig till vattenytans rörelser, samtidigt som krogen ändå inte ska bete sig som en båt. Muddring är förbjuden under sommaren och arbetena utförs i höst.

– Det är för tidigt att ge exakt datum för invigning för vi fortsätter finslipa tekniska detaljer och ska utnyttja de nyaste innovationerna i att bygga i och på vatten. Byggnaden når ovan vattenytan en höjd på fyra fem meter men ligger också två meter under, säger vd för arbetarföreningen Jorma Bergholm.

Investeringen rör sig kring 4–5 miljoner euro. Restaurangen ska hålla öppet året runt, heta Meripaviljonki, få plats för 200 gäster och främst servera fiskrätter. Arkitekt är Simo Freese som har sökt inspiration i Cirkelhuset och ritat en 400 kvadratmeter stor rund paviljong som präglas av glas och metall. Man får känslan av att byggnaden svävar, och konstruktionen påminner om en jättetrollslända som nyss landat på vattenytan.

– Man kan säga att intresset för restaurangen är stort. I själva verket ringer folk redan nu och vill boka för att fira 50-årskalas, säger Bergholm.

Knökfull men utslitet vid Edesviken

Vid Edesviken lockar det minimala, privatdrivna kaféet Regatta, som fungerar i en gammal strandbod, mängder av folk under alla tider om året, medan grannen bakom Roddstadion, restaurang Mestaritalli stänger till vintern.

Vid Mestaritalli ligger också Meritalli, en enkel träkonstruktion som skjuter ut över vattenbrynet. Strandpaviljongens charm ligger i platsen, med kvällssol och sjöläge. Men själva huset är slitet, och slitaget är inte skönt utan trist. I rätt väder är stället ändå alltid knökfullt, till den grad att folk måste stå och använda räcken som bord för att det inte finns sittplatser.

Trots det tvekar ägaren restaurangkedjan Restel. Detaljplanen är godkänd sedan flera år och det finns inga hinder för att både bygga en ny strandbar och reparera Mestaritalli så att restaurangen kan hålla öppet året runt.

– Det är fråga om en dyr investering, vi talar om miljonbelopp, och vi vill att ekonomin ska gå ihop. Framför allt ska verksamheten inte vara förlustbringande. Den dåliga sommaren i fjol bidrog inte till att öka intresset för att bygga, men projektet är heller inte skrinlagt. Tvärtom, men vi framskrider försiktigt, säger Leena Turunen som ansvarar för restaurangverksamheterna hos Restel.

Hon säger att man förutsätter hundratals gäster varje dag och att man kan stå för tillräckligt med parkeringsplatser. Någon tidtabell för projektet vid Edesviken finns inte.