Liisa Ruotimo och Virpi Särkiöja tycker att de orange tälten ska få stanna. Många tycker att färgen är ett kännetecken för Salutorget. Foto: Leif Weckström.

Orange färg delar åsikterna

En del tycker att den är gräslig. Andra tycker att den är oumbärlig. Försäljningsstånden på Salutorget har varit orange i årtionden. Men förändring är i antågande.

De orange försäljningstälten på Salutorget är etablerade i stadsbornas sinne. Tältens färg har varit oförändrad en lång tid och många ser färgen som en tradition.

– Färgen är gammal och välkänd. Den känns bekant vid det här laget, säger Virpi Särkiöjä som besöker torget tillsammans med sin väninna Liisa Ruotimo.

Att tälten på Salutorget ska vara orange står i torgets regler. Men det är inte alla som är nöjda med det.

– Det ringer ofta personer som tycker att färgen borde bytas ut. Försäljare har till exempel föreslagit rött och vitt, säger Roni Varhee, kundserviceansvarig för torgen i Helsingfors.

Också politiker vill se en förändring. Europa- och utrikeshandelsminister Alexander Stubb (Saml) har flera gånger skrivit på Twitter att färgen på tälten borde bytas ut. Han tycker att vita och blå ränder skulle vara bättre.

fakta
Salutorget
  • Handeln på Salutorget fick sin start i början av 1800-talet, främst genom bönder som sålde sina varor.
  • Numera är torget en av Helsingfors främsta turistattraktioner.
  • Många bedrifter har firats på Salutorget, till exempel Finlands guld i ishockey-VM 1995 och 2011, och Lordis seger i Eurovision Song Contest 2006.
  • Färgen på stånden har varit orange sen slutet av 1960-talet.

Förändring på kommande

Det finns planer på att ändra reglerna inom de kommande åren. Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri sade i maj att Salutorgets utseende skulle fräschas upp sommaren 2014. Men på serviceenheten för torgen säger man att en uppdatering kommer tidigast om två år.

– Det finns en plan för att förnya salutorgets utseende inom två till fem år, men man har inte fastställt vilka de nya färgerna ska bli, säger Roni Varhee.

Vad tycker du om Stubbs förslag?

– Det skulle inte vara illa. Förra året ordnade vi Finnish Design Market på torget och då använde vi blå och vita markiser, säger Varhee.

Kvarleva från 60-talet

Försäljningsstånden har varit orange så länge många kan minnas. Trots det har färgen tillkommit relativt sent i torgets historia. Tidigare har färgpaletten varit mer brokig.

– De orange tälten började dyka upp i slutet av 1960-talet och i början av 1970-talet. I början var de rödare, men färgen skiftade senare mot det vi känner till i dag, säger Jere Jäppinen som är informatör på Helsingfors stadsmuseum.

Det är svårt att veta vad färgerna varit tidigare eftersom de flesta äldre bilder är svartvita.

– Man kan se att det har varit mer variation i färgerna, men det är svårt att säga exakt vilka färger. Men den orange färgen är förhållandevis ny. Orange var en modefärg i slutet av 60-talet och det var därför färgen blev som den blev, säger Jäppinen.

Färgen försvaras

Även om många vill byta ut tältfärgerna försvarar många de apelsinfärgade tälten.

– Det har varit orange så länge jag kan minnas, varför skulle man byta ut det nu? Vita tält skulle antagligen se smutsiga ut efter ett tag. Jag kan förstå att man vill förnya men då måste det vita hållas vitt, säger Kaisa Turunen.

Anneli Björkqvist håller med. Hon har sålt varor på torget i 14 år.

– Enda problemet är att om kunderna tappar mynt på marken är det svårt att se dem på grund av det orange ljuset. Men jag tycker att färgen kan få vara kvar. Finland är ett så grått land att lite soliga färger inte skadar, säger Björkqvist.