FOTO: Vidar Lindqvist. Vid Tellinastranden i Hangö kan yogautövarna slappna av mitt i naturen.

Yoga i takt med havet

Ta ett djupt andetag. Låt dina fötter rota sig i den varma sanden. Slut ögonen. Andas lugnt in och ut. Med sommaren kommer nya möjligheter för att gymnastisera eller yoga i parkerna, eller som i Hangö, på stranden.

Vi är ett tjugotal personer som samlats vid Tellinastraden i Hangö. Solen gassar från en klarblå himmel, vattnet glittrar och en svag vind smeker kinden.

Yogalärarna Pia Koivu och Johanna Pawli tar oss med på en annorlunda upplevelse i yogans värld. De har startat konceptet havsyoga, tillsammans med Charlotta Sawander i Hangö, med idén att idka yoga utomhus så mycket som möjligt.

– Det började som en hobby för mig och jag sysslade med astangayoga som är en häftig, ansträngade yogavariant. Men jag blev gravid och började trappa ner till den lugnare varianten hathayoga. Jag gick på en internationell utbildning till yogalärare där jag träffade Pia och Charlotta. Vi hade Hangö gemensamt och beslöt att prova på yoga här tillsammans, berättar Johanna Pawli.

Pia Koivu å sin sida är fysioterapeut och jobbar gärna mycket med kroppen.

– Jag gillar att löpa och yogan är en bra motpol till det.

De betonar lite olika varianter av yoga vars variationsmöjligheter är oändliga.

– Man skall känna efter vad ens kropp behöver. Det är olika olika dagar och då skall man gå efter det. Ibland räcker det med att bara andas. Jag brukar ha svårt att lämna min hjärna på hyllan och slappna av. Då är det bra att koncentrera sig på andningen, säger Johanna Pawli.

Andningen har en central roll i yogan. Vanligtvis andas vi ytligt och med övre delen av lungorna. Genom att använda hela vår andningskapacitet, börjande med att fylla mellangärdet och lungorna, får vi mera syre och ökar ämnesomsättningen.

– Du blir ett med din kropp och när du koncentrerar dig på att andas blir det mindre rum för de tankar som oavbrutet pilar genom ditt huvud, säger Pia Koivu.

Yogan har många olika funktioner. Den stärker kroppen, ger dig mera energi, minskar stressen och gör dig mer medveten mentalt och själsligt. När du yogar måste du vara här och nu – en rätt krävande uppgift i vår impulsrika värld.

Vi återvänder till stranden och sanden, som känns underbart mjuk och varm under fotsulorna. Vi tänjer och sträcker på kroppen i olika positioner. En liten flicka leker med en röd boll vid vattenbrynet, ett måsskri, en vindpust genom håret. Allt detta noterar vi, men låter det rinna av. Timmen avslutas med en avslappning och vi är redo att möta dagen piggare och gladare.

– Ju äldre man blir desto styvare blir man. Därför gör sådan här yoga mycket gott, säger Katy Hertell, som deltog i uteyogan första gången.

– Det var härligt här ute. I mån av möjlighet skall jag fortsätta med det, säger sommarhangöbon Susanne Bergström.

Enni Grundström från Helsingfors har inte yogat tidigare och är mycket nöjd.

– Jag har kroniskt ont i ryggen och har tänkt börja yoga på allvar. Nu känns det mycket skönt.

Hennes kompis Andrea Brandt tycker att det är helt annorlunda att vara ute vid stranden.

– Här är det ingen svettlukt. Men inne är det tyst. Här kan man bli lite distraherad av ljuden.

Eftersom Hangö havsyoga också har en studio, utnyttjar man den om vintern eller när det regnar.

– Visst har vi yogat påpälsade här ute under påsken också och en liten skur avskräcker ingen. Men det är viktigt att man inte börjar frysa, säger Johanna Pawli.

En lektion på stranden kostar 10 euro, medan en i studion kostar 14 eller 16 euro. Gå in på www.merijooga.fi för närmare uppgifter om program, kurser och rabatter. Vanligen samlas man vid springbrunnen i Casinoparken för utetimmarna.