Ekenäs i sol efter regn. Foto: Ksf-arkiv / Kristoffer Åberg

Gröna värden växer fram i turismen

Hangö månar om sin sköra natur, Borgå sätter energi på ekologi, Kristinestad och Raseborg lockar med lugn. Det visar Hbl:s granskning av sex kommuner i Svenskfinland.

Av de sex kommunerna som Hbl tagit en närmare titt på lyfter tre tydligt fram miljön i marknadsföringen – Hangö, Borgå och Kristinestad.

Jakobstad i norra Österbotten för fram sina parker, men saknar en miljöplan för turismen. Lovisa inramas i sin tur av romantik, men en miljöplan som lyfter fram ekologin finns inte.

Hangö vill undvika massturism, medan Borgå satsar på full rulle året runt. I lilla lugna Kristinestad i södra Österbotten tog turismen fart då man som första stad i Finland blev upptagen i nätverket Cittaslow.

Hur mycket städerna satsar på att marknadsföra sig som turistmål varierar kraftigt. Borgå satsar mest, 200 000 euro, och Hangö minst, 23 000 euro.

Lovisa lockar med bröllop

Lovisa vill förknippas med livets höjdpunkter och marknadsför sig i sommar som bröllopsstaden.

Johanna Valtonen, turistsekreterare i Lovisa, sticker inte under stol med orsaken till den nya sloganen Bröllopsstaden.

– Det är ett positivt tema att bygga upp imagen på, säger hon.

Brist på teman för bröllopen är det inte: turistbyrån föreslår allt från fiskarbröllop, vandringsbröllop, golfbröllop, trädgårdsbröllop, vintage-bröllop till ekobröllop.

Sistnämnda kan bli en aning knepigt. Rosor, spets och romantiska trähus förknippas lätt med Lovisa, men en miljöstrategi för staden saknas tills vidare. Löftet om ekologiska bröllop tror Valtonen ändå att staden klarar av att hålla, trots att inte heller ekologiska restauranger finns i Lovisa.

– Lokalt producerad mat är vi däremot bra på, säger hon. Staden har massor med olika projekt kring lokal produktion och till exempel Lovisamenyn bygger starkt på närodlat.

Turismen frodas i Borgå

Borgå, en av landets populäraste turiststäder, har en tydlig miljöplan för stad och turism.

– För oss är det vardag att tänka ekologiskt, säger turistchefen i Borgå Outi Leppälä och hänvisar till stadens miljöplan som ska genomsyra hela Borgå.

Leppälä nämner bygget av den energisnåla stadsdelen Vårdalen och miljövänlig kollektivtrafik. Hon är beredd att kalla sin stad för en föregångare när det gäller miljöarbete.

– Vi på turistbyrån försöker till exempel minska på broschyrer och tryckt material.

I stället satsar staden mer på marknadsföring på internet.

Borgås stadskarta på sex språk som fortsättningsvis trycks upp förses med information om var turisten kan återlämna kartan när den inte längre behövs.

– Turistbyrån samarbetar med företagarna på orten och ett exempel är cykeluthyrningen som öppnar nu. Restaurangerna och kaféerna satsar på närproducerat och samarbetar med fiskarna.

Raseborg friar till turisten

Raseborg gör skäl för sloganen Love, Peace and Harmony. Romantik, lugn och ro väntar längs Ekenäs stränder, och en hel del historia i stadens gränder.

– Miljön är vårt viktigaste kapital, säger turistsekreterare Viveca Blomberg.

– Vi har tagit hållbar utveckling i beaktande på olika sätt, bland annat i det pågående regionala strategiarbetet för västra Nyland, och där ingår specifikt att turismen ska utvecklas i enlighet med principerna för hållbar utveckling. Nu trycks till exempel turistbyråns broschyrmaterial på miljövänligt papper.

Är kommunen en föregångare i fråga om kommunal miljöstrategi i Finland?

– Nej, inte ännu, trots att miljöns betydelse beaktas.

Hangö skyddar skör natur

Charm och skönhet är dragplåster, miljömedvetenhet nyckelord för Hangö som turiststad. De sköraste naturpärlorna skyddas från massturism.

Hangö inkluderar aktivt miljöansvar i sin turismstrategi. Hur tar det sig uttryck i praktiken, turismansvariga Marika Pulliainen?

– Hangö tar till exempel turismen i beaktande i stadsplaneringen, vi samarbetar med WWF och operation Sjöjungfrun, bland annat.

Operation Sjöjungfrun innebär att staden har beredskap för oljebekämpning om en olycka skulle ske. Staden satsar sedan 2006 årligen på kurser och utbildning.

– Vi strävar också efter att inte bli ett resmål för massturism, och platser som behöver mer miljöskydd lyfter vi inte fram i marknadsföringen.

Ett exempel är Tvärminne zoologiska station på Hangö udd, ett annat är det skyddade naturområdet Täktoms havsvikar på södra delen av Hangö udd.

– Här har WWF röjt en bra stig, säger Marika Pulliainen och tillägger att det inte finns någon risk att besökarna skulle bli för många.

Är Hangö en föregångare i fråga om kommunal miljöstrategi i Finland?

– Svårt att säga. Vi är kanske en av de första kommunerna som skrivit in miljön i strategin.

Cittaslow lockade besökare

– Fler turister hittar till oss sedan vi blev Cittaslow, säger Kristinestads marknadsföringschef Angelique Irjala.

Det är två år sedan Kristinestad som första stad i Finland erhöll titeln Cittaslow, en stad som kan som fyller en lång rad kriterier och som kan sammanfattas med "det goda livet".

– Cittaslow-titeln gav oss mycket uppmärksamhet i medierna och det gav oss fler besökare. Titeln ökade klart intresset för oss.

Det syns också i besöksstatistiken för turistbyrån – besöken fyrdubblades under tiden 2011–2012.

Enligt Irjala ligger styrkan i att inte försöka vara något annat än det staden är: en liten, långsam trästad med historia. Stadsmiljön och närheten till havet är dragplåstret.

– Sedan vi blev medlemmar i nätverket har vi också märkt en klar ökning av utländska turister, framför allt tyskar, italienare och fransmän, säger Angelique Irjala.

Målet med Cittaslow är att skapa ett internationellt nätverk för det goda livet, framför allt mellan mindre kommuner. Nätverket har knutits sedan starten 1999 i Italien och har sitt ursprung i slow food-rörelsen.

Kristinestad har ingen särskild miljöplan för turismen, men för att bli godkänd i Cittaslow-nätverket ställs krav på miljö, infrastruktur, stadsplanering, lokal produktion, lokala produkter och gästfrihet.

– Kraven på ekologisk turism är inbyggda i de kriterier som en Citta­slow-stad skall uppfylla, säger Irjala.

 

LOVISA
Marknadsföringsbudget för turism: 130 000 euro. Turistbyrån sysselsätter två personer på heltid.
Besöksstatistik: 10 858 turister under 2012 utifrån besöken i Lovisa centrum, Strömfors bruks info och Svartholmsutställningen.
Utsikter: Goda, enligt turistsekreteraren. 2012 visar på en ökning både för inhemska och utländska besökare.
Slogan: Liten stad, stora upplevelser.
Den typiska turisten: Rysk.
Största dragplåstret: Lovisas historiska veckoslut med 15 000 besökare.
Lång tradition: Lovisadagen den 25 augusti firas årligen sedan 1752 när staden fick sitt nya namn efter drottning Lovisa Ulrika. Hennes make kung Adolf Fredrik var på besök i staden för att granska de nybyggda fästningarna i staden och på Svartholm.
Nyheter i sommar: Forntidsmarknad, ett evenemang som tredje sektorn är initiativtagare till. En ny båt går mellan Skeppsbron och sjöfästningen Svartholm, som är en av de viktigaste sevärdheterna i Lovisa.

BORGÅ
Marknadsföringsbudget för turism: 200 000 euro.
Omsättning: Inkomsterna från turismen är cirka 170 miljoner euro.
Besöksstatistik: 1,2 miljoner turister om året.
Utsikter för turismen: Goda. Grupp- och mötesturismen ökar liksom turismen från Ryssland. Turisterna från Asien ökar, speciellt från Kina. De reser oftast i grupp.
Antalet internationella, individuella turister från Mellaneuropa, USA och Australien ökar också.
Slogan: Sköna stunders stad.
Den typiska turisten: Stannar en dag, äter gott, besöker några sevärdheter, kanske en utställning eller ett kulturevenemang och shoppar.
Största dragplåstret: Jul i Borgå lockar ungefär 30 000 besökare under 2–3 veckor. Avanti Sommarmusik.
Nyheter i sommar: Konstfabriken – Art & Food Festival som startar sommaren den 30 maj.
Borgånomaden, en app som guidar dig genom Borgå och låter dig uppleva intressanta saker i staden. Ekofantastens Borgå: www.visitporvoo.fi/se/upplevelser/ekofantastens_borga, m.m.

RASEBORG
Marknadsföringsbudget för turism: cirka 90 000 euro.
Besöksstatistik: Turistbyrån besöks årligen av cirka 35 000 personer. Övernattningsdygn per år 95 000.
Utsikter: Västra Nyland ska marknadsföras som region, men samarbetet har tills vidare inte kommit i gång.
Slogan: Raseborg – with love!
Den typiska turisten: En dagsturist som söker harmoni, naturupplevelser, lugn och som inte är intresserad av massturism eller hög puls.
Största dragplåstret: Gamla stan i Ekenäs, Fiskars bruksmiljö.
Lång tradition: Till exempel Ekenäs höstmarknad.
Nyheter i sommar: De årliga evenemangen har nytt program varje år, som till exempel Helene Schjerfbeck-utställningen, de guidade vandringarna i gamla stan i Ekenäs varje onsdag, kryssningar till Jussarö och Rödjan.

HANGÖ
Marknadsföringsbudget för turism: Har krympt till 23 000 euro. För fem år sedan var den 50 000.
Besöksstatistik: Statistiken berättar om antalet besök 2012 på turistbyrån, 31 365. Besöken på nätsidan ökar stadigt.
Framtidsplaner/utsikter: Närturism, enskilda turister som gör kortare resor, färre företagsgrupper.
Omsättning: Turismen ger 32 miljoner euro om året. Den sysselsättande effekten uppskattas till 400 årsverken. I Hangö drar ungefär 350 företag indirekt nytta av turismen, av dem är ungefär 200 producenter av resetjänster.
Största dragplåster: Helheten, småstadsidyllen. "Ingen annan stad är så vackert belägen vid havet" säger turismansvariga Marika Pulliainen.
Slogan: Den charmiga södern.
Den typiska turisten: Från Helsingfors. Hela 70 procent kommer från huvudstaden och 30 procent från Sverige, Tyskland och Ryssland.
Största dragplåstret: Hangö Regatta har 5 000 besökare, Teaterträffen 3 000, Östersjöcupen 2 500.
Lång tradition: Tennisturneringarna har pågått sedan 1800-talets slut.

KRISTINESTAD
Marknadsföringsbudget: 60 000 euro.
Besöksstatistik: Besöken på turistbyrån steg från 2011 till 2012 från 6 000 till 27 000 besökare.
Satsar på: Det staden har, litenhet.
Utsikter för framtiden: Kristinestad har en strategiplan fram till år 2020. Målet är att vara "En plats som erbjuder livskvalitet och mångfald i sättet att leva, lika rofullt som dynamiskt när gammalt möter nytt". Trähusidyllen i Gamla stan, Finlands bäst bevarade småstad från stormaktstiden med rutplan, har status av finländskt kulturarv och finns på Unescos världsarvslista.
Största dragplåstret: Kristinestads marknad med 70 000 besökare.
Slogan kunde vara: "Vi försöker inte vara det vi inte är."
Den typiska turisten: Utflyttad österbottning på semester, tyskar, fransmän, italienare,
Nyheter i sommar: Trädgårdsevenemang.

JAKOBSTAD
Marknadsföringsbudget för turismen:  ca 160 000 euro.
Besöksstatistik: Antalet kundbesök i turistbyrån 2012 är 6 021, varav 5 156 är finkändare, 340 från Sverige.
Framtidsplaner/utsikter: Det ser bra ut, verkar bli en bättre sommar än i fjol utifrån gruppbokningar.
Omsättning: De ekonomiska verkningarna av turismen i Jakobstadsregionen (Jakobstad, Kronoby, Larsmo, Nykarleby och Pedersöre) är sammanlagt cirka 20,9 miljoner euro. Ungefär 90 procent av omsättningen består av inhemska turisters konsumtion. Procentuellt sett stannar största delen av slantarna hos restauranger och matserveringar. Största sysselsättande effekt har turismen i restaurang- och servicebranschen.
Slogan: Ingen, men Jakobstad brukar kallas för "Parkernas stad".
Den typiska turisten: 70–80 procent finländare, men också svenskar, norrmän, holländare, tyskar.
Största dragplåstret: Nanoq, men också trädgårdarna, däribland Aspegrens trädgård från 1700-talet.
Lång tradition: Jakobs Dagar som arrangeras för 39:e gången i sommar. www.jakobsdagar.fi
Nyheter i sommar: Jakobstad har ett starkt musikliv och i sommar kommer bland annat Toto till staden. En visfestival arrangeras för första gången. Nytt i staden är Campus Allegro med bland annat restaurang, galleria, bibliotek och flera intressanta evenemang.